Full version: snigelinvasion?
snickareGbg
Hej!

var ute och kämpade med alla maskrosor i fredags och upptäckte en liten liten svart inte-trevlig-snigel. Strax bredvid den lilla svarta såg jag en till och en till och en till!! De var ju överallt och hur många som helst!!!
På en kvadrat var det säkert.... många. Började fundera hur man blir av med de. Klippa eller plocka kommer ta en evighet. Så började fundera på om man ska salta, det dör de ju av.
Men om man strör ut en massa salt hur mår då gräsmattan?
Någon som skrev om att klippa med gräsklippare men tror inte jag kommer åt de med min gräsklippare.

help.gif

//Martin
Gunilla T
Ja, du blir nog av med allt som lever om du saltar. Gräs, maskar, sniglar....sätter du ut salt i jorden dröjer det nog innan något växer där...

Att salta sniglar är djurplågeri så klipp...
snickareGbg
Har ju en hel del mossa som jag också vill bli av med iof.... Fast mossa överlever säkert salt.

Ska fortsätta fundera.

Tack!
Katarina Odla.nu
Hej!
Jag gick precis runt i trädgården och konstaterade att jag inte har sett en enda mördarssnigel i år. Så här års förra säsongen kunde jag plocka över 500 på en kväll, och de käkade upp hur mycket som helst. Du skriver att sniglarna är svarta, Martin. Är det mördarsniglar? Läs gärna här så får du bra info om mördarsnigeln och lite om hur du skiljer den från andra sniglar. Den fruktade mördarsnigeln

Ha en skön söndag!
CillaM
Jag plockar alla sniglar i hink med en stekpincett och häller sedan när jag är klar kokande vatten över dom. Snabb död. Nästa dag hystar jag soppan i ett grävt hål i trädgårdskomposten och täcker. Nu för tiden har jag en kalasfin trädgårdskompost, lucker och lättarbetad. Salt är vansinne och dessutom djurplågeri för alla djur.
fvd
Jag lade ned mitt grönsaksland när mördarsniglarna gjorde sitt intåg i min trädgård och jag lade även ner planerna på växthus. Jordgubbslandet har jag kvar men äter aldrig en färsk gubbe det blir frysen eller grytan för dem. Salladen odlar jag på min altan i drivbänkar. Blåbären och hallonen har det inte rört ännu. Mördarsniglarna har kolibakterier så även om de betraktas som ej giftiga så är de riktigt osunda. Dessutom tycker jag att det är superäckligt att hantera dem. Jag njuter av att vara i trädgården med alla dofter och djur. För mig blir det störande bara att se dem i trädgården de hör inte till. Jag går ut i april och in i november och får mycket frisk luft eftersom jag kan - jag bor i södra Sverige. Nu har jag modifierat min inställning till friland en aning eftersom det faktiskt finns lösningar. Fällorna med pellets har klarat av att hålla i stort sett snigelfritt och förra året vattnade jag med nematoder från Bionema dessa är riktigt effektiva och håller undan i sex veckor. Det fortsätter jag med för alltid. Priset bryr jag mig inte om och det vet i tusan om det inte går att räkna hem också så mycket som de förstör. Växthus blir det nog också i framtiden jag tänker bygga själv i friggebostorlek. Planeringen pågår för fullt i mitt huvud och gör mina dagar spännande och roliga. Få se här nu.... skall jag ha balkong eller altan eller kanske ett torn eller kanske ett sovloft det får tiden utvisa men det blir något helt efter min smak. Då kommer det självklart att finna detaljer med fri hängande odlingar som inte de där små mördarna kommer åt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon