Jennyirene
29-05-2011, 10:16
Härom dagen köpte jag strandiris och tänkte sätta i stora krukor på uteplatsen. Min fråga är hur många jag kan sätta i varje kruka......om jag sätter ner en "planta" (som det ju sticker upp kanske fem blomblad från....) i en kruka som är 35 cm i diameter och lika djup, kommer de fylla ut den eller blir det inte fler än de fem som är på g så att säga. Det är första gången jag försöker mig på Iris, därav min "amatörfråga".
varghem
29-05-2011, 12:08
jag har en strandiris i trätunna vid dammen... den blir större och större för varje år
kerstin z5-6
29-05-2011, 12:16
De växer ganska snabbt till stora ruggar.Risken finns kanske att de inte gillar att krukodlas då de i princip kan stå i vatten i alla fall mkt blött
ingrids
29-05-2011, 12:30
Ett ganska enkelt sätt att odla "sumpväxter" i kruka är att ha en ytterkruka som går ungefär 1/3 upp på innerkrukan och är ganska mycket större i diameter, kanske +10 cm. Ytterkrukan fylls på full med vatten minst en gång i veckan om det inte regnar, mer om det är en törstig växt. Då står innerkrukan i vatten mer eller mindre hela tiden utan att hela tiden vara alldeles vattenfylld.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.