Först och främst måste jag påpeka att jag är relativt ny på det här med trädgård och odling, har ju tillbringat det mesta av mitt 40-åriga liv i lägenhet, så det mesta är ju fortfarande relativt nytt, men ack så intressant

Har bott på gård 4 år nu, men dom första åren gick mest till att pyssla om våra hästar, sköta trädgård genom gräsklippning, rensa rabatter osv., samt att lära sig lite om gödselhantering. Förra året började vi för första gången att anlägga ett trädgårdsland. Året innan och hela vintern hade vi grisar som gick fritt och bökade upp jorden och gödsla den på naturlig väg. Funka jättebra

Så, nu har jag ett par frågor om det här. Vi har en relativt stor gödselplatta med gjuten grund. Plattan är så pass stor att det gödsel vi får från hästarna bara kommer att täcka en del av den, så därför börja man fundera på att lägga en trädgårdskompost där också. Men, är det att föredra att lägga komposten direkt på jord, eller kommer det funka bra att ha den på en gjuten grund?
Fråga 2. Ska jag egentligen strunta i att anlägga en separat kompost och bara slå ihop allt med gödslet från hästarna, eller är det bättre att köra det var för sig? Jag kan ju förvisso lägga rent gödsel från hagarna i kompsten, och sen ta gödslet från boxarna (som är blandat med stallströ (VIDA stallströ, kutterspån främst från gran) och lägga det för sig, eftersom det gödslet blir ju jättefint när det brunnit färdigt.
Hoppas där är någon som kan ge svar och tips, och tackar självklart på förhand för dessa

MVH
Thomas