Thomas_P
Hej!
Först och främst måste jag påpeka att jag är relativt ny på det här med trädgård och odling, har ju tillbringat det mesta av mitt 40-åriga liv i lägenhet, så det mesta är ju fortfarande relativt nytt, men ack så intressant smile.gif
Har bott på gård 4 år nu, men dom första åren gick mest till att pyssla om våra hästar, sköta trädgård genom gräsklippning, rensa rabatter osv., samt att lära sig lite om gödselhantering. Förra året började vi för första gången att anlägga ett trädgårdsland. Året innan och hela vintern hade vi grisar som gick fritt och bökade upp jorden och gödsla den på naturlig väg. Funka jättebra smile.gif Nu har vi dock flyttat till en större gård, och har självklart börjat anlägga köksträdgård här också, men nu är det dags att gå vidare i lärandet igen, och denna gång lära om kompost!

Så, nu har jag ett par frågor om det här. Vi har en relativt stor gödselplatta med gjuten grund. Plattan är så pass stor att det gödsel vi får från hästarna bara kommer att täcka en del av den, så därför börja man fundera på att lägga en trädgårdskompost där också. Men, är det att föredra att lägga komposten direkt på jord, eller kommer det funka bra att ha den på en gjuten grund?

Fråga 2. Ska jag egentligen strunta i att anlägga en separat kompost och bara slå ihop allt med gödslet från hästarna, eller är det bättre att köra det var för sig? Jag kan ju förvisso lägga rent gödsel från hagarna i kompsten, och sen ta gödslet från boxarna (som är blandat med stallströ (VIDA stallströ, kutterspån främst från gran) och lägga det för sig, eftersom det gödslet blir ju jättefint när det brunnit färdigt.

Hoppas där är någon som kan ge svar och tips, och tackar självklart på förhand för dessa smile.gif

MVH
Thomas
Gunilla T
Intressant fråga faktiskt. Normalt anlägger man trädgårdskompost med markkontakt så att maskar och alla nedbrytare kan komma åt att arbeta. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med en gjuten grund..

Hmm...svårt att ge råd här men jag tror ändå att jag skulle göra en separat trädgårdskompost med allt avfall från trädgården. Kompostjorden är inte särskilt näringsrik men däremot innehåller den fin mull till rabatter.

Gödseln ni får från hästarna är ju mums som gödsel varje vår till rabatterna.
Thomas_P
CITAT (Gunilla T @ 29-05-2011, 19:18) *
Intressant fråga faktiskt. Normalt anlägger man trädgårdskompost med markkontakt så att maskar och alla nedbrytare kan komma åt att arbeta. Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med en gjuten grund..

Hmm...svårt att ge råd här men jag tror ändå att jag skulle göra en separat trädgårdskompost med allt avfall från trädgården. Kompostjorden är inte särskilt näringsrik men däremot innehåller den fin mull till rabatter.

Gödseln ni får från hästarna är ju mums som gödsel varje vår till rabatterna.

Ja, du har samma tanke som mig där då, att hålla det separat. Det är ju som du säger, gödseln blir ju härligt näringstillskott smile.gif

Men likväl kvarstår frågan om gjuten grund eller ej sad.gif Tittar man i gödselhögen (som ligger på gjuten grund) så kryllar ju där av maskar, så dit hittar dom i alla fall smile.gif

Nå, jag spånar vidare och ser hur det blir. Tack så väldigt mycket för ditt svar i alla fall smile.gif

MVH
Thomas
Eva i Västerås
Det går ju ta med nån grep med gödsel full med maskar i trädgårdskomposten.
Lika viktiga som maskarna är ju mikroorganismerna som kanske har svårare att hitta fram. Men har du gammal kompost att ta av och lägga på så får du ju sånt också. Det blir ju så småningom jord även om inte förutsättningarna är perfekta. Du har kanske utrymme och tid att låta det ligga ett halvåe, ett år längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon