hej håller på med en perenn- rabatt och har satt dit runda stenar som kant hade förut en ful grön plastkant som bara vek sig hela tiden tyckte det blev fint med stenar runt nu är frågan hur ska jag hålla ogräset borta från stenarna och få det se prydligt ut gärna tips om det är ingen proffs i trädgården så jag är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig.
mamamaggan
29-05-2011, 12:37
Välkommen hit får jag väl börja med att säga .
Vi har också runda stenar runt rabatterna och har haft problem med att ogräset har vuxit in i rabatten. Vi fick tips av en trädgårdsmästare att vi mellan rabatten/stenarna och gräsmattan skulle gräva en c:a 1 dm bred ränna . Den ska vara 1-3 dm djup och så lägger man markduk i den , så att duken täcker både botten och kanter , och fyller på med täckbark.
Det funkade för oss runt två av våra rabatter förra året så vi tänker göra likadant runt de andra rabatterna.
tack hjärtligt för tipset
Katarina Odla.nu
29-05-2011, 14:10
Hej!
Kul att du vänder dig till Odla! Det finns nästan ingen fråga som är för svår för medlemmarna här! Om du har lust kan du läsa en artikel som ligger på sajten:
Avskilja och kanta rabatterHej så länge!
Superbra tips ! Jag har haft trädgård i många år och fixat med allt möjligt, men det finns ändå många bra råd här för mig på forumet. Alla är så engagerade och gulliga också jag blir glad av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.