Bonntösa
29-05-2011, 13:35
Hej!
Jag har sått 32 små dahliaplantor som snart ska planteras ut. Funderar på att göra iordning en rabatt där jag kan ha dem år efter år. Min fråga är hur jag ska få den här rabatten fin även på vårkanten, innan dahliorna ska ut, samt efter dahliorna har grävts upp på hösten. Hur ska jag tänka? Planen är att denna rabatt ska ligga framför huset så det är ju roligt om det blommar där hela säsongen och inte står helt tom när dahliorna vilar..
Tacksam för tips!
ingrids
29-05-2011, 16:19
Det jag själv tänker göra är tidiga tulpaner i lökkorgar som jag tänker gräva upp när de vissnat vilket bör vara ungefär när det är dags att sätta dahliorna. Gräs ser snyggt ut länge på hösten, likaledes buskar med fina höstfärger och kanske frukt som bukettapel. Du kan nog vilja ha någon marktäckare också, själv är jag just nu rätt förtjust i jättedaggkåpa även om den frösår sig entusiastiskt.
Bonntösa
30-05-2011, 22:32
Å tack! Vilken bra idé med lökarna:) Ska spinna vidare på den och se vad jag kan få ihop.
Du kan ha aklejor också de är jättebussiga växer så snällt utan att kräva något och har behändiga rötter. Prästkragar går också bra.
Jag kom på att jag har en fråga till dig också. Hur gjorde du när du sådde daliorna ? Jag försökte en gång för många år sedan men lyckades inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.