stensätter
Ska plantera ett stort område med strutbräken.
Är orolig för en massa ogräs. Kan jag plantera myskmadra under eller tar de över helt?
Något annat alternativ?
cato
Strutbräken tar nog över, men myskmadra blir väldigt vackert som undervegetation.
Alexander-VG-zon3
under mina har jag en bladning av liljekonvalj, myosotis, brokbladig kirskål.
Katarina Odla.nu
Täcker inte strutbräken marken bra alldeles själv? Du kan ju i och för sig plantera myskmadra inledningsvis och den dagen strubräknen tar över och täcker marken själv kan du gräva upp och flytta myskmadran. Alternativt täcka med bark i stället runt dina strukbräken.

Här finns andra tips på marktäckare i skugga: Marktäckare i halvskugga-skugga
Alba
CITAT (flaxss @ 29-05-2011, 17:55) *
under mina har jag en bladning av liljekonvalj, myosotis, brokbladig kirskål.

Aha är det hon är - Myosotis tongue.gif ...............................f 'låt kunde inte låta bli.
Gossen Ruda
I stora slutna bestånd av strutbräken och andra ormbunkar brukar jorden ligga bar, tror inte ens att kirskål skulle klara sig nån längre tid.
kerstin z5-6
sant-de kan skugga de där smile.gif
smuleborg
Jo, men hur är det med tidiga lökväxter? Kan tänka mig att det kan funka (vi har pratat om det, men inte testat, det är mycket annat att göra); när lökväxterna vissnar ner döljs det tråkiga av strutbräken.
kerstin z5-6
ja de funkar!
merlin68
Jag har också strutbräken som marktäckare under några strutbräcken. SKulle även kunna tänkta mig hasselört för de vintergröna runda bladen bryter så skönt mot strutbräkens skira finflikiga blad:)
smuleborg
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-05-2011, 21:46) *
ja de funkar!

Kalas. Läckert.
Gossen Ruda
CITAT (merlin68 @ 30-05-2011, 21:47) *
Jag har också strutbräken som marktäckare under några strutbräcken. SKulle även kunna tänkta mig hasselört för de vintergröna runda bladen bryter så skönt mot strutbräkens skira finflikiga blad:)

Strutbräken under strutbräken? Där blev det väl lite fel? whistling.gif
merlin68
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2011, 07:25) *
Strutbräken under strutbräken? Där blev det väl lite fel? whistling.gif

myskmadra menade jag giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon