Sainty
Köpte en liten kaktus 1996 under namnet notocactus. Det var en fin liten rackare, men sedan blev den jätteful. Den bara växte och växte och blev i år ca 30 cm lång. Tyvärr har den aldrig kunnat stå på sina egna ben så den fick bindas. Då fick den sår av trådarna och ofta ramlade krukan med kaktusen vid drag.

[attachment=61067:kaktus.jpg]

I år bestämde jag mig för att rota om den tillbaka till gullestadiet så jag klippte av toppen och slängde resten. Jag klippte av ca 2 cm av de mjuka "taggarna" som den hade längst ner. Lät den torka 2 veckor tills såren läkte och understa delen av kaktusen skrumpnade ihop till en fin plugg som jag ritat på bilden. Perfekt tyckte jag, för nu står kaktusen stadigt och enligt tanktegången min så ska de ju få större yta att skjuta rötterna ifrån.

Är det rätt tänkt?

Undrar också hur mycket vatten den ska ha de närmaste 12 månaderna. Ska jorden vara lagom blött för att rötter ska utvecklas, eller räcker det för denna kaktus att nedre delen står i mörker för att växthormonerna ska göra sitt - och vattna som jag alltid gjort: nästan aldrig?

merlin68
Du gjorde helt rätt tummenupp.gif Vattna jättelite närmsta året för den är mycket känslig och ruttnar lätt. Jag skulle nog inte vattna alls de första två månaderna.
Sainty
Okey, tack för svar! Jag kör på det då och håller dig ansvarig ifall något går snett laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon