Full version: Mögel i uterummet
Boel z4
Är det för hög luftfuktighet eller dålig luftcirkulation? Eller helt enkelt bara för kallt?
Har hållt det på 5-11 grader under vintern och det blir snabbt vitt mögel på stjälkar och utsidan av lerkrukor mm...
TeliaNet
hej.
nu vet jag inte om det är kalk, men det låter inte direkt som mögel.
mögel är en svamp som bryter ner biologiskt nedbrytbara saker tex ost.
de brukar trivas i varmare ställen och med hög luftfuktighet.
de kan även leva i kallare ställen som kylskåp.
det jag inte fattar det är vad den får för näring på krukan.
kan det vara så att krukan läcker vatten i små extremt små mängder och att det finns näring där i?
ett tips: skicka frågan i ett PM till ingrid på västkusten.
hon är näst intill trädgårdsdoktor.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Boel z4 @ 22-02-2004, 10:39)
Är det för hög luftfuktighet eller dålig luftcirkulation? Eller helt enkelt bara för kallt?

Todeloo,

Skaffa Dig en kombinerad emepratur luftfktighetsmätare. Jag skulel gissa att dte är för fuktigt i kombination med stillastående luft, det bli 'råkallt. Vid övervitnring är det svalt/kallt å torrt man är ute efter, man har en 'dum övergångsperiod' på hösten då inget stämmer innan dte 'skakat ner sig' för vintern.
Tempen är helt ok.

Hälsar ingrid
Boel z4
Hej hopp! coolt med snabba svar! Jag tror att det är mögel på krukorna, det läcker säkert lite näring genom porerna i krukan.
Ingrid! Har du nån koll på vilken luftfuktighet jag skall sträva efter, när jag har köpt mig en "hygglometer"???
Ingrid på Västkusten
Hygglo :-))

hihihi, kommer osökt att tänka på en viss reklaaaaam :-)

Vi satsar på cirkus 60 % - ofta när vi startar på hösten ligger vi över 70%. Vissa saker måste vattnas över vitnern andra inte. Så har krukorna väl torkat så brukar det itne vara några problem. Vi kör ofta ett varv med fläkt på hösten efter 'intagningen' - har vi tagit in allting tidigt så torkar mkt av sig självt nån solig höst/vinterdag så slipepr man fläktkörning. Det är ju iofs skillnad om det ä en mörk förvaring elelr ett växthus. Mörkare typ av förvaring måste Du nog hålla lit emera koll på luftfuktigheten just på höstkanten.

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
jag har hög luftfuktighet i mitt nu och har startat takfläkten just för att slippa mögel , snart kommer heta mars solen då åker tempen upp på dagen -vilket ytterligare ökar mögelrisken , biggrin.gif
Boel z4
Tack hörni! Det låter vettigt att låta krukorna torka lite på hösten, med hjälp av fläkt. Skall ta och kolla fukthalten.
Nu skall jag så silveracacia, det har alltid varit min dröm att ha såna där små doftande bollar som alltid fanns i blombuketterna när jag var liten! (så jag hoppas att det är den sorten!)
Masaniello
CITAT (Boel z4 @ 22-02-2004, 10:39)
Har hållt det på 5-11 grader under vintern och det blir snabbt vitt mögel på stjälkar och utsidan av lerkrukor mm...

Stillastående hög luftfuktighet ger vita belägg. Det är mycket skadligt för växter. Du behöver ventilera och fläktar annars får dina växter rötskador.
MRLINDELL
Jag har +10 (snitttempen 9,6 grader om man vill veta exact ohmy.gif).
Jag tror man måste hamna på +10 grader för att hålla fukten borta.
Jag räknar med att mina 10 kvm kostar typ max 1.000 sek en vinter att hålla +10 grader.
Ett vanligt konvektorelement med inbyggd fläkt och automatik för 299 sek på t ex Bauhaus (Admiral), ej jordat men dubbelisolerat och har alla typgodkännande.
Jag hade förbrukat 670 kWh till den 1:a februari. 1 kWh = 1 sek.
Boel z4
Mm... min temperatur pendlar ganska mycket. Nu har jag i alla fall ställt dit en fläkt så skall vi se om det blir bättre.
gammelnalle
CITAT (Boel z4 @ 23-02-2004, 08:22)
Mm... min temperatur pendlar ganska mycket. Nu har jag i alla fall ställt dit en fläkt så skall vi se om det blir bättre.

hmmmm inte kan väl temperaturen vara boven ???
Då skulle väl allt utomhus mögla????

Ja, jag vet alltså inte, men jag resonerar högt !!!
Visst har temperaturen med det att göra.... daggpunkt osv.... men boven bör väl iallafall vara att luften står still.????

Rätta gärna till mina funderingar....
"Det är bättre att vara dum och kunna lära sig något, än "klok" och ha fel"
Masaniello
CITAT (gammelnalle @ 23-02-2004, 11:06)
[QUOTE=

.... men boven bör väl iallafall vara att luften står still.????

"

Ja det är korrekt. Oavsett temperaturen så är det stillastående luft som skapar mögel - bör poängteras att luftbyten är också nödvändigt.
Boel z4
Passade på att vädra när det var som varmast idag. Nu tror jag jag har fått lite kött på benen ang. det här. tack, alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon