Full version: Larver
catmilla
En halv centimeter långa, tunna larver i exakt samma färg som krusbärsbuskens blad, gnager i sig bladen ett efter ett. Finns någon naturlig bekämpare, eller är det "bara" att klämma ihjäl varje dag som gäller?

/Camilla
Gunilla T
Naturliga bekämpare är ju småfåglar och andra små kryp. Om man inte sprutar så brukar naturen hinna ifatt vid midsommartiden ungefär. Kläm det du kan och låt naturen ta hand om resten.
catmilla
Ok, då vet jag vad jag har att göra den närmaste månaden. Hoppas pippina hjälper mig... biggrin.gif
johanna_zon3
Hos mig åt dom upp nästa en hel vinbärsbuske innan jag upptäckte horderna :-(.
catmilla
Precis så hände mig förra året, men i år tänkte jag försöka mosa dem innan de hinner så långt!
KatteLatte
Och här är det en schäfer som äter krusbären. Förra året betade hon av busken på 2 dagar.

Men henne tänkte jag inte mosa.... blink.gif

Larverna - jo, det har vi också haft. Handplockning; är det nån som vet om såpvatten fungerar?
catmilla
Nej kära nån - mosa inte vovven wub.gif Hellre att min hund åt bären än ful-larverna...
Än så länge har jag mosat ett gäng varje dag, jag längtar efter midsommar!
mcdan
såpvatten funkar om man sprejar på varje dag och har tålamod funkade for mig
Bassam
Hej

Du kan lägga täck under buske och röra buske så mycket så de larver som hänger ska ramla på täck och sen du kan spreja på vatten eller vatten som blandad med såpa.

Bassam
krut
Jag har ett knep som jag använt mig av i flera år. Topparna på skotten rullar ihop sig när steklarna har lagt sina ägg. Om man man vecklar ut dem syns äggen som små vita prickar. Jag nyper helt enkelt bort hela skottet. I år fick jag nypa bort nästan alla skott på mina tre krusbärsbuskar. Det fungerar, buskarna tar ingen skada. Möjligen är det lite sent i Skåne där jag bor men längre norrut är det nog dags nu. Man får vara vaksam och titta noga varje dag.
MissLeia
CITAT (krut @ 07-06-2011, 17:14) *
Jag har ett knep som jag använt mig av i flera år. Topparna på skotten rullar ihop sig när steklarna har lagt sina ägg. Om man man vecklar ut dem syns äggen som små vita prickar. Jag nyper helt enkelt bort hela skottet. I år fick jag nypa bort nästan alla skott på mina tre krusbärsbuskar. Det fungerar, buskarna tar ingen skada. Möjligen är det lite sent i Skåne där jag bor men längre norrut är det nog dags nu. Man får vara vaksam och titta noga varje dag.

Jag knipsade också av bladen när jag såg att dessa krullade ihop, kollade varje kväll, blev tre räder och sen så har jag inte haft några problem den senaste veckorna. Blev inte så många blad som rök när man agerade direkt när man såg det så detta ska jag helt klart ha i bakhuvudet varje vår!
bellanotti
Vilka bra tips det där med topparna, ska sticka ut direkt och titta.
Busken var så fin för någon dag sen, och idag var den helt naken, stackarn.
Men gjorde som någon annan sa, sprutade såpavatten på hela busken och det verkade inte larverna gilla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon