Jag har en doftschersmin i en Lindesbergkruka på balkongen och nu de senaste två dagarna har den börjat se lite hängig ut och de små bladen närmast stammen har börjat gulna.
Är det för att det får för lite eller för mycket vatten?
Svårt att veta hur mycket en buske i kruka behöver. Jorden är uppblandad men långtidsvärkande trädgårdsgödsel.
Det har blåst en hel del under dessa dagar, kan den vara känslig mot det?
Vidare så har några av bladen längst ut på de nya skotten blivit "skrynkliga" liksom rullan ihop sig och ser lite missformade ut, dock har de inte ändrat i färg nått.
Någon som vet hur jag ska göra?
kerstin z5-6
29-05-2011, 18:11
Var stod den innan du satte ut den?Hur länge sedan är det sen du gjorde detta?
Eva i Skåne
29-05-2011, 18:21
Kolla så det inte är svarta bladlöss i de rullade bladen. Jag brukar alltid få det på mina doftschersmin. Då blir bladen missformade, men det brukar också sitta fullt med löss på yttre delen av grenarna/ de ny skotten.
Fjortispower
29-05-2011, 18:50
Kan vara löss ja, om inte så tycker jag att du ska vattna .
Jag köpte den och satte ut den för ganska längesedan, ca 5 veckor tror jag, den hade ju stått ute där jag köpte den ifrån långt innan. Och nu har det ju bara blivit varmare och varmare med.
Den har växt massor sedan jag skaffade den och har sett ut att trivas riktigt bra fram tills för två dagar sedan då det blåst och regnat en del. Ska kolla efter löss, ska nog prova att bara låta den vara ett tag och se om den hämtar sig.
Men är det någon som vet om de ska ha mycket eller lite vatten om de står i kruka i söderläge?
Har kollat nu, inga löss och vid närmare inspektion så verkar bladen ha torkat lite så den har nog behövt lite mer vatten vilket den fått nu. =)
kerstin z5-6
29-05-2011, 20:29
hm.. frågar igen-avhärdade du den? eller kom den dirkt innifrån en plantskola , ditt hus, etc etc.. o ut?
CITAT (Arcna @ 29-05-2011, 21:07)

Men är det någon som vet om de ska ha mycket eller lite vatten om de står i kruka i söderläge?
Mycket vatten behöver den!
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-05-2011, 21:29)

hm.. frågar igen-avhärdade du den? eller kom den dirkt innifrån en plantskola , ditt hus, etc etc.. o ut?
Den hade blivit avhärdad när jag köpte den som jag förstod det, den hade stått ute under en längre tid där jag köpte den och jag ställde ut den direkt när jag planterat den i krukan. Tog in den en natt då det var extra kallt, men sedan dess har den stått ute.
Den har fått massor med vatten nu och verkar ha tagit sig lite så jag vattnar vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.