Full version: Höja marknivån
kolmask
Jag ska jämna ut lite nivåskillnader i trädgården, och på ett ställe där jag tänkte höja med kanske 10-15 cm står en vinbär och en krusbär. Skulle ni lyfta buskarna så den hamnar i den nya marknivån, eller skulle ni tagit den enkla vägen och helt enklt täckt upp med jord runt nuvarande planteringsplatser.
Cilla
Men vinbär är det inga problem att fylla upp. Jag skulle inte tro att så liten uppfyllnad är det med krusbär heller.Eftersom jag inte gjort uppfyllnader på krusbär så kanske jag skulle lagt sten runt stammarna och sedan fyllt upp.

Med träd är det annorlunda. Inte bara för stammarna, men också för att man lägger över deras närinsupptagande delar. 10 cm behöver inte vara problem om det är mullrik jord som bryts ned i betinfliga jorden, men däremot kan det vara problematiskt om det är schaktjord som lägger sig som en kaka och täpper till.

kolmask
Tack för svaret! Skönt, då slipper jag en massa extrajobb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon