Nu har de sista Windsor och Navh dark blue lagts i blöt. Av de 10 som jag försökte förodla grodde en, men tyvärr dog även den trots extra ljus mm. Hur ska man lyckas, vad är optimala odlingsbetingelser??
kerstin z5-6
29-05-2011, 19:20
Blötlägg i 24 tim o så i relativt djupt kärl-skola om tidigt redan efter 2 blad utöver hjärtbladen.Häll gärna vattnet de legat i under blötläggningen över frösådden.Du hinner så igen!
Efter 24 timmar, bör jag då sätta dessa sista inomhus och förodla eller har jag lika stor chans om de sätts utomhus i zon 3.
kerstin z5-6
29-05-2011, 19:37
i z3 tror jag utomhus blir lika bra nu..
Tack Kerstin för att jag återigen fått goda råd av dig!

Efter 24 tim blötläggning så är de nu ute i en dubbel pallkrage med odlingsväv över. Det skulle vara riktigt kul om några grodde, överlevde och slutligen blommade. Vill så gärna, har ju lyckats förr.
kerstin z5-6
30-05-2011, 19:16
Lycka till! tyvärr är vissa påsar rent bedrövligt dålig grobarhet på.Särskilt verkar detta gälla namnsorter -inte de vanliga bonnaärtorna..Så det är nog inte ditt fel om de vägrar..utan en usel påse..
kicki572
31-05-2011, 07:24
Har inte haft svårt att få luktärt att gro, men däremot vill de inte växa sig särskilt frodiga utan blir gängliga och blomningen klen, så jag avstod från dem i år. Vet inte vad jag gör för fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.