Full version: Luktärtor
Östh
Nu har de sista Windsor och Navh dark blue lagts i blöt. Av de 10 som jag försökte förodla grodde en, men tyvärr dog även den trots extra ljus mm. Hur ska man lyckas, vad är optimala odlingsbetingelser??
kerstin z5-6
Blötlägg i 24 tim o så i relativt djupt kärl-skola om tidigt redan efter 2 blad utöver hjärtbladen.Häll gärna vattnet de legat i under blötläggningen över frösådden.Du hinner så igen!
Östh
Efter 24 timmar, bör jag då sätta dessa sista inomhus och förodla eller har jag lika stor chans om de sätts utomhus i zon 3.
kerstin z5-6
i z3 tror jag utomhus blir lika bra nu..
Östh
Tack Kerstin för att jag återigen fått goda råd av dig! blomma.gif Efter 24 tim blötläggning så är de nu ute i en dubbel pallkrage med odlingsväv över. Det skulle vara riktigt kul om några grodde, överlevde och slutligen blommade. Vill så gärna, har ju lyckats förr.
kerstin z5-6
Lycka till! tyvärr är vissa påsar rent bedrövligt dålig grobarhet på.Särskilt verkar detta gälla namnsorter -inte de vanliga bonnaärtorna..Så det är nog inte ditt fel om de vägrar..utan en usel påse..
kicki572
Har inte haft svårt att få luktärt att gro, men däremot vill de inte växa sig särskilt frodiga utan blir gängliga och blomningen klen, så jag avstod från dem i år. Vet inte vad jag gör för fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon