Pillalilla
29-05-2011, 19:59
Jag har några gamla bykgrytor i gjutjärn som jag funderar på att sätta växter i. Kan järnet och rosten avge nåt skadligt för som växterna tar upp? Vågor man odla tex bönor eller tomater i dem? Eller odla vågar jag väl, men om jag vågar äta det sen är det jag undrar över ;-)
Överbölingen
29-05-2011, 22:46
En keimist borde svara på frågan. Men vad jag begriper rent amatörmässigt så är järn bra för kroppen och dessutom för kvinnor i aktuell ålder. Som ung var jag blodgivare och käkade då järntabletter någon vecka efter åderlåtningarna.
malcolm
30-05-2011, 10:01
Jag skulle nte vara rädd för att äta något som odlats i järngryta, i flera trädgårdsprogram har jag sett hur man kantat trädgårdslanden med rostig järnplåt.
ilPadrino
30-05-2011, 10:49
Ingen fara med järn. Då är det nog värre med aluminium, det lär ju påverka både det ena och andra negativt...
Kan man steka i gamla gjutjärnspannor så lär det inte vara nån fara med att odla i järnkar.
Är mer fundersam på gamla zinkbaljor som jag vet en del odlar i om det är så nyttigt.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.