Pillalilla
Jag har några gamla bykgrytor i gjutjärn som jag funderar på att sätta växter i. Kan järnet och rosten avge nåt skadligt för som växterna tar upp? Vågor man odla tex bönor eller tomater i dem? Eller odla vågar jag väl, men om jag vågar äta det sen är det jag undrar över ;-)
Överbölingen
En keimist borde svara på frågan. Men vad jag begriper rent amatörmässigt så är järn bra för kroppen och dessutom för kvinnor i aktuell ålder. Som ung var jag blodgivare och käkade då järntabletter någon vecka efter åderlåtningarna.
malcolm
Jag skulle nte vara rädd för att äta något som odlats i järngryta, i flera trädgårdsprogram har jag sett hur man kantat trädgårdslanden med rostig järnplåt.
ilPadrino
Ingen fara med järn. Då är det nog värre med aluminium, det lär ju påverka både det ena och andra negativt...
HelénE
Kan man steka i gamla gjutjärnspannor så lär det inte vara nån fara med att odla i järnkar.
Är mer fundersam på gamla zinkbaljor som jag vet en del odlar i om det är så nyttigt.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon