Zepplina
29-05-2011, 22:15
Har fått några vidriga inkräktare i Jasminbuskarna. Kvistarna är i stort sett täckta av dessa svarta kryp, som även kväver blad och blommor! Vad kan de vara för kryp, och hur blir jag av med eländet? Mycket tacksam för snabba tips och svar!
Sommartorparn
29-05-2011, 23:30
Kanske bladöss? Spola med hård vattenstråle med trädgårdsslangen. Om det inte räcker spraya med såpvatten.
mamamaggan
30-05-2011, 00:59
Du menar säkert Schersmin , Jasmin är en krukväxt . Inte lätt att hålla isär vad som är vad och hur de stavas , de uttalas ju lika. Hoppas du inte tar illa upp .
Du har fått bladlöss skulle jag tro , så är det på mina Schersminer varje år. Helt svart av dem ytterst på grenarna .Du har redan fått ett bra råd , prova får du se , men om det inte hjälper så kan du göra som jag gör , knipsa av de topparna som har löss.
Åsa, mälardalen zon 2
30-05-2011, 05:01
Och vedartade buskar och träd klarar lusangrepp, jag brukar inte göra någonting och jag tycker faktiskt det brukar bli bättre då på sikt (lössens fiender får en chans etablera sig)
Gunilla T
30-05-2011, 06:51
Tyvärr så är schersmin en riktig lusbuske. De brukar se ut så varje år, täckta av svarta bladlöss. Busken klarar det och så småningom har någon ätit upp lössen. Nästa år är det likadant...
Zepplina
30-05-2011, 08:50

Tack för snabba svar och tips! Är säkerligen bladlöss som invaderat mina Schersminer! Spolade med trädgårdsslangen och kolonin krympte avsevärt! De rackare som boat in sig längst ut på grenarna och under bladen fick även de besök av trädgårdsslangen

Hoppas nu på en fin sommar med eller utan bladlöss!
Zepplina
30-05-2011, 09:00
CITAT (mamamaggan @ 30-05-2011, 01:59)

Du menar säkert Schersmin , Jasmin är en krukväxt . Inte lätt att hålla isär vad som är vad och hur de stavas , de uttalas ju lika. Hoppas du inte tar illa upp .
Du har fått bladlöss skulle jag tro , så är det på mina Schersminer varje år. Helt svart av dem ytterst på grenarna .Du har redan fått ett bra råd , prova får du se , men om det inte hjälper så kan du göra som jag gör , knipsa av de topparna som har löss.
Tjing för Schersmin i min trädgård! Och tack för tipset på vad och var. Roligare med rätta namnet/stavningen
Gröna mormor
10-06-2011, 14:25
Jag har en kameliaschersmin och en doftschersmin i min trädgård. Märkligt nog är det bara den ena som drabbas av dessa svarta "fulingar". Ibland sprutar jag hårt med slangen, ibland klipper jag av topparna, vilket får den positiva effekten att busken förgrenar sig bättre och verkar ge mer blomning året därpå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.