Full version: Skadat körsbär
Lars
Någon har kört av en gren på vårt fina bergskörsbär (Prunus sargentii) på gården. Grenen har fläkts ca 20 cm och snittet skulle bli ca 1,5 cm i diameter. Nu är frågan om jag ska skära grenen nu, eller vänta till hösten. Kommer den inte att blöda om den är fläkt, lika mycket som om man skär bort den?

Tacksam för snabbt svar!

Hälsningar Lars
Åsa, mälardalen zon 2
Om den är fläkt eller beskuren borde inte vara någon skillnad när det gäller "blödningsrisk" prunus är nämligen inte tekniskt sett en blödare, risken för sjukdomen gummiflöde ökar dock ifall man beskär vid fel tidpunkt, men den blöder inte ur såren som ex. vinrankor, björk och liknande gör.

När det gäller fläkskador så brukar jag såga till dem även på blödare det brukar bli bättre läkning då även om det skulle blöda en del ur såret.
Cilla
Om grenen inte är grövre än 1,5 cm i diameter skulle jag beskära den nu strax utanför grenkragen.

Om den vore grövre än 3 cm skulle jag beskära den med "tapp", dvs ca 5-10 cm utanför grenkragen, och vänta till tidiga hösten med att beskära den slutgiltigt. När en gren går av förbereder sig dess grenkrage på att försvara stället den växer ifrån, och den bullar då ut sig efter 1-3 växtsäsonger så att det är lättare att se exakt hur den ska beskäras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon