Katarina Odla.nu
Har ni börjat få påhälsning av hungriga mördarsniglar?

Jag har inga än så länge, vilket är ovanligt. Trädgården brukar invaderas så här års. Men jag har märkt tidigare år att det är den första rensningen som är allra viktigast. Så snart de första kommer är det därför bra att börja plocka direkt och klippa dem. Plocka och klippa och plocka och klippa lite till!

Har du problem så läs gärna Den fruktade mördarsnigeln
KatteLatte
Nematoder!

Jag klipper, samlar och blandar med nematoderna, sen läggger jag ut geggan som åtel.
Katarina Odla.nu
Hej! Kan du inte berätta mer om nematoderna. Var köper du dem? Du tycker alltså att det funkar? Samlar du alltid ihop sniglarna innan nematoderna sätts in eller kan du lägga ut nematoder i en rabatt som har mycket mördarsniglar och låta dem göra jobbet där?
Katten maja
jag skulle också vilja veta mer om nematoder då jag inte prövat men dock funderat känns lite osäkert när jag vet för lite.
KatteLatte
Efter att ha letat i ett år i affärerna googlade jag och hittade på postorder.

Vad jag har förstått är det är maskar som går enbart som på sniglar, som parasiter

Enligt tillverkaren skall man blanda som med vatten och vatten och då räcker 1 förpackning till 40 m2 och behandlingen skall göras om 3ggr/år. Så då blir det rätt dyrt.

Sen finns det en variant som en norrman har hittat på; han använder att sniglarna är kannibaler. Tar döda siglar, blandat ihop de med nematoder och lägger ut på olika ställen inom närområdet Tanken är att det kommer sniglar och kalasar på dom, blir infelterade, kryper därifrån och dör så småningom, blir ätna av snya sniglar som infekteras osv.

Provade förra året och tyckte snigelplågan lindrades, men hade otur att beställa just innan värmeböljan. Så då fick jag placerat ut litet i min trädgård, tog med resten av nematoderna till svärmor i Norge(där det är riktigt illa med sniglarna) och testade även i hennes trädgård. Med gott resultat. Tur bara att svärfar aldrig insåg att jag hade placerat en burk ful med maskar i deras kylskåp......

Man ser förresten inte att det rör sig om maskar; ser ut som pulver. 1 förpackning = 12 miljoner nematoder; stackars dom som kontrollräknar. ;-)
HelénE
CITAT (KatteLatte @ 30-05-2011, 08:51) *
Nematoder!

Jag klipper, samlar och blandar med nematoderna, sen läggger jag ut geggan som åtel.

Har man 3000m3 trädgård så blir tyvärr nematoder för kostsamt.

Har införskaffat 25kg snigeleffekt istället så ska vi se hur storbekämpning funkar.
Förr har jag bara fått tag i mindre förpackningar o bekämpat vissa ställen och det verkar ha effekt, men nu ska det bli storsatsning i år.

Helén
fvd
Nematoderna är rundmaskar som finns naturligt i naturen (de är små och syns inte). Man vattnar ut dem sedan söker de upp sniglarna och förgör dem. De förökar sig själva och fortsätter att jobba så länge de finns sniglar. Ni kan gå in och läsa om dem på Bionemas hemsida som säljer dem, Jag vattnade ut dem förra året och har inte sett en snigel till dess, Jag kommer att prenumerera på dem varje år.
omk
Dessa nematoder, dödar de även alla andra sniglar ?

Jag bor i ett skogsområde och de inhemska sniglarna vill jag ju gärna ha kvar, typ svart skogssnigel, leopardsnigel m fl.

Bifogar även en länk från Göteborgsposten om att spansk skogssnigel ev blivit färre i år.

http://www.gp.se/bostad/tradgard/1.640843-...e-mordarsniglar
ninnisky
Nu har jag varit ute och kollat varje kväll den senaste veckan och har hittills inte sett en enda mördarsnigel -och ingen annan snigel heller för den delen.
Gossen Ruda
Jag stampade en vid sommarstugan i helgen där kräken aldrig ställt till med problem. Ser bara någon enstaka. Här i den stora staden har jag inte haft några större problem de senaste åren, så även i år. Har bara sett några enstaka småttingar som nästan inte gick att mosa. De gillar inte torka och det var torrt och varmt länge tidigare i år.
fvd
Så här står det på Bionemas hemsida om Nemaslug;

Nemaslug attackerar alla små till medelstora vanligt förekommande arter av sniglar upp till 8 cm stora.

Jag förstår detta som att du inte kan använda Nemaslug hos dig.
KRT
Har haft ihjäl 5-15 per kväll..... Men det riktigt stora är inte så många (än iaf). Mest mellanstora verkar det som. Men jag kollar varje dag, med förhoppningen att det ska gå att hålla dem under kontroll även senare.
Vill inte använda gift eller fällor då jag hade några leoparsniglar på tomten i fjol och de vill jag behålla!
Whiskuchi
CITAT (omk @ 31-05-2011, 21:00) *
Dessa nematoder, dödar de även alla andra sniglar ?

Jag bor i ett skogsområde och de inhemska sniglarna vill jag ju gärna ha kvar, typ svart skogssnigel, leopardsnigel m fl.
Bifogar även en länk från Göteborgsposten om att spansk skogssnigel ev blivit färre i år.

http://www.gp.se/bostad/tradgard/1.640843-...e-mordarsniglar

Ja, men om man lägger ut "förgiftat" (nematodiserat?) bete bestående av döda sniglar bör det inte vara någon större fara, det är väl bara spanska skogssnigeln som äter artfränder? Eller kan nematoderna vila i marken efter att värden dör, och smitta någon annan snigel?
KRT
CITAT (Whiskuchi @ 01-06-2011, 10:32) *
Ja, men om man lägger ut "förgiftat" (nematodiserat?) bete bestående av döda sniglar bör det inte vara någon större fara, det är väl bara spanska skogssnigeln som äter artfränder? Eller kan nematoderna vila i marken efter att värden dör, och smitta någon annan snigel?

Nix, har sett många olika sorter kannibalisera.....
omk
Tack för alla svar, från mig, i skogsområdet !
Det blir till att göra som förut, ut och plocka, plocka och plocka ... thumbdown.gif
ninnisky
Nu har jag sett den första för i år - en liten liten rackare. Så vi blir nog inte heller lottlösa thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon