Majjijann
När jag flyttade hit för fem år sedan var ett hörn av trädgården igenvuxet av hallonsnår, vinbärsbuskar, krusbärsbuskar, rabarber och annat grönt. Jag röjde och har idag en prydlig liten köksträdgård. De första tre åren växte mina rabarber något alldeles vansinnigt. Jag har tre stånd och kunde skörda precis hur mycket som helst.

Förra året kom inte särskilt mycket rabarber, det var på håret att jag fick ihop till en paj. I år är det likadant.

Vad har hänt? Vad kan jag göra?

De växer i ett hörn där det är växlande sol och skugga under dagen och det ska mycket till innan det blir torrt i marken.

Behöver de vatten, näring, planteras om eller håller mina rabarber helt enkelt på att dö ifrån mig?
Katten maja
det kan nog vara näringsbrist då rabarber älskar näring jag brukar när jag skördar lägga rabarberbladen under rabarberna så får de förmultna och ge ny näring det funkar för mig.
Då jag har haft samma problem tills mina föräldra påminde mig om det här med bladen och så fick de lite kogödsel.

Lycka till smile.gif
ingrids
En annan sak som kan vara bra att minnas är att inte skörda hårt hela sommaren, i södra sverige rekommenderas att skörda fram till Midsommar och sedan låta plantan samla kraft. Min rabarber kommer igång rätt sent men från mitten av juli låter jag nästan helt bli att ta.
Majjijann
Tack för svaren.

Jag slängde till mina rabarber lite kogödsel tidigare i våras när jag ändå gödslade i växthuset. Men det kanske var för lite då. Nu vet jag i alla fall hur jag ska göra i framtiden!
Shabbadang
Gödsel är a och o för rabarber. Du kan ge dem en snabbskjuts genom att gödselvattna med urin+vatten 20/80 eller liknande spädning.
Det kan också vara sorken som varit framme under vintern och gnagt på rötterna, men eftersom det var likadant i fjol så är det kanske inte så troligt.
Sedan behöver de så mycket sol som möjligt också. Sol, vatten och näring, då kan man inte misslyckas med rabarber.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon