Full version: köldtålighet
evely
Jag håller på att skola ut dem för att de ska få vara ute i sommar men så blir jag osäker! wacko.gif

Hur köldkänsliga är de? De tåler ju självlart inte frost men tåder de fem plusgrader eller går gränsen redan vid tio plusgrader?? g.gif
Alexander-VG-zon3
alla mina Schlumbergeraär ute redan, och har redan växt en hel del. ingen vårfrost eller höstfrost såklart, avhärda främst mot vind och sol.

Benjaminfikus kan tappa bladen om den tas ut i kalla nätter i början, avhärda även den mot sol och vind. den dör inte men den gillar inte kallanätter i början, till hösten tål den kalla nätter ner till +1c +5c utan problem, men bör tas in innan frosten kommer.

yucca vilken art ?, är väldigt tåliga även mot kyliga nätter under våren, försommaren. många av dom tål ockås frost på hösten. avhärda mot sol. vind tål dom.
Erland
Yucca guatemalensis (Y.elephantipes), om det är den arten du menar tål 7-8 minusgrader men den kanske inte är glad åt att det fryser i krukan. Speciellt inte om den är blöt.
evely
Tack för bra svar smiley_small_hug.gif

Verkligen utförliga och bra!

Jag tänkte plocka in dem i natt och sen ta ut dem i morron och låta dem stå ute! Nu ser jag att SMHI spår 8 grader några timmar natten till torsdag blir det risk för att benjaminfikusarna tappar bladen då?! Det blir så att säga första hela dygnet de står ute!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon