Full version: tillstånd
djungel
Hej.
Som ny i forumet undrar jag om det finns några lagar eller regler att hålla sig till när man vill anlägga en damm. Tänker anlägga en på ca 6 kvadratmeter i ett koloniområde. Eftersom jag inte kommer att vistas där varje dah vill jag i första hand undvika alla former av pumpar och filter. Kankse kan jag då inte ha fiskar, men grodor och paddor finns redan på plats och det är ju också trevligt.

Behöver man några tillstånd och fins det några gränser på vattendjup mm.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns inga standardregler när det gäller byggnationer i trädgården olika kommuner har olika regler + med tanke på att det är en koloni så kanske det finns speciella regler om detta inom föreningen.

Man brukar dock inte behöva byggtillstånd för normalstora dammar (ska man göra något ovanligt stort dammbygge kanske man behöver tillstånd??)
perenner
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-02-2004, 13:00)
Det finns inga standardregler när det gäller byggnationer i trädgården olika kommuner har olika regler + med tanke på att det är en koloni så kanske det finns speciella regler om detta inom föreningen.

Man brukar dock inte behöva byggtillstånd för normalstora dammar (ska man göra något ovanligt stort dammbygge kanske man behöver tillstånd??)

Bygglov krävs inte för dammar och bassänger såvida det inte handlar om kommersiella anläggningar som ex. badinrättningar o dyl. Däremot kan det vara anmälningspliktigt enligt miljöbalken. Kolla med närmaste kommunala miljökontor.
Blomstersmurfen
Jag har läst någon stans att för att skydda inkräktare och djur från att drunkna måste man ha inhägnat, icke lätt överklättringsbart (låsbart!) staket runt alla vattensamlingar som är över 20cm djup eller något i den stilen.

Jag har själv både damm och pool och har inhängnat det hela (dvs tomten) med viltstängsel på 240cm. Jag tror inte att det är ok enligt ovanstående, men har i ärlighetens namn aldrig sett någon göra som reglerna säger...
djungel
Jag har nog också läst detta med staket men det kan väl inte vara menat att man skall ha stängsel runt själva dammen. Det har jag aldrig sett och snyggt skulle det inte heller bli. Tomten är ju inhängnad och det borde räcka.

Jag undrar också över detta med damm utan pump/filter. Vattnet kommer naturligtvis inte att bli så klart men det kanske ändå finns några fiskar som kan leva där. Små sarvar eller rudor kanske. Jag skall försöka skapa ett så naturligt ekosystem som möjligt. 6 kvadratmeter och ca 80 cm i djuphålan = ca 3000 liter. Bor i Sydligaste Sverige så bottenfrysning lär inte bli något problem.
Virgo
Det är kanske bäst du kollar med kommunen.

Rudor kommer att klara sig bra där.

Här får du lite tips, så vet du allt vad man behöver veta om dammar

rolleyes.gif

aj glömde länken

http://home.swipnet.se/~w-24320/svenska.html
MariaS
.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon