CITAT (Myosotis @ 30-05-2011, 13:18)

Här är huggormen så gott som utdöd, såg en för ca. 3 år sen och det var den första på många, många år. Hittils i år har jag sett en snok, de är inte heller speciellt vanliga, oftast ser man dem överkörda på vägen men denna levde.
Pja, nu vet jag inte var du bor, men jag har hitintills i år flyttat bort fyra huggormar från tomten, och sett två stycken på vägen som jag fått rädda när jag varit ute och kört bil, plus en som tyvärr redan var överkörd och det enda jag kunde göra var att förkorta plågan (kroppsväggen var spräckt och tarmarna låg på vägen). Det är kanske lite mer än jag normalt brukar se. Om du går till ett par år gammalt hygge och försiktigt letar i torra, soliga & risiga lägen hittar du säkert huggorm hos dig med.
CITAT
Egentligen kan det inte vara mycket ormar just i år, var skulle de komma ifrån, de måste ju ha kläckts och vuxit och övervintrat först. De stora ormar man ser är nog flera år gamla.
Gott om mat och snörik vinter ger bättre överlevnad även för de vuxna djuren, så det är inte alls otänkbart att det är lite mer orm i år än vanligt.