Full version: Ormar
Vippan
Är det ovanligt mycke ormar i år?När jag kom ut nu på morgonen i min sommarstuga var det en stor snok som låg och solade sig vid huset och tidigare har jag haft 2 huggormar på tomten,som tur var fick jag hjälp ev en snäll granne att ta bort ormarna.Jag som har ormskräck törs knappt gå ut på tomten, nu jag håller mig på altanen..
Azur
Huggorm och snok är mycket vanliga i hela södra halvan av sverige. De finns överallt där det finns lämplig terräng - i huggormens fall där det är lite torrt och stenigt och risigt (och därmed gnagare), i snokens fall där det finns vatten (och därmed fisk eller grodor).
Ormar gynnas av milda och/eller snörika vintrar, huggormar också av gnagarår, och vintern var för all del snörik, och förra året anses väl ha varit ett gnagarår, så det är tänkbart det är något fler huggormar i år än det brukar vara.

Men det är mycket vanliga djur även normalt. Det är inte förvånande att hitta en eller ett par huggormar på tomten, särskilt så här på försommaren när det är parningstid.
Myosotis
CITAT (Azur @ 30-05-2011, 13:12) *
Huggorm och snok är mycket vanliga i hela södra halvan av sverige...

Här är huggormen så gott som utdöd, såg en för ca. 3 år sen och det var den första på många, många år. Hittils i år har jag sett en snok, de är inte heller speciellt vanliga, oftast ser man dem överkörda på vägen men denna levde.
Egentligen kan det inte vara mycket ormar just i år, var skulle de komma ifrån, de måste ju ha kläckts och vuxit och övervintrat först. De stora ormar man ser är nog flera år gamla.
Azur
CITAT (Myosotis @ 30-05-2011, 13:18) *
Här är huggormen så gott som utdöd, såg en för ca. 3 år sen och det var den första på många, många år. Hittils i år har jag sett en snok, de är inte heller speciellt vanliga, oftast ser man dem överkörda på vägen men denna levde.

Pja, nu vet jag inte var du bor, men jag har hitintills i år flyttat bort fyra huggormar från tomten, och sett två stycken på vägen som jag fått rädda när jag varit ute och kört bil, plus en som tyvärr redan var överkörd och det enda jag kunde göra var att förkorta plågan (kroppsväggen var spräckt och tarmarna låg på vägen). Det är kanske lite mer än jag normalt brukar se. Om du går till ett par år gammalt hygge och försiktigt letar i torra, soliga & risiga lägen hittar du säkert huggorm hos dig med.

CITAT
Egentligen kan det inte vara mycket ormar just i år, var skulle de komma ifrån, de måste ju ha kläckts och vuxit och övervintrat först. De stora ormar man ser är nog flera år gamla.
Gott om mat och snörik vinter ger bättre överlevnad även för de vuxna djuren, så det är inte alls otänkbart att det är lite mer orm i år än vanligt.
Myosotis
Ja det är klart, överlevnaden på vintern tänkte jag inte på. Och nej, tyvärr hittar jag inga huggormar längre. Jag vet ställen där de brukade finnas men där de inte finns längre. sad.gif Jag bor i norra Skåne och jag skulle tro att ett av problemen är att varenda öppen kvadratcentimeter planteras med gran.
Vippan
Azur Tack för lite info om ormar,nu har jag iaf inte sett till några på tomten,jag vet att dom gör nytta i naturen men dom kan hålla sig långt bort från min tomt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon