4:an
[attachment=61093:P1010193kop.jpg][attachment=61094:P1010195kop.jpg]Upptäckte att jag hade en groda i min lilla, lilla damm och döm om min förvåning när jag upptäckte att grodan var tre stycken...jag låg på magen och smög på dem en morgon och lyckades fotografera dem...är det någon som vet vad det är för slags groda jag har...?lägger med ett foto på lilla dammen...!
Azur
Det bör vara ätlig groda, det är den enda svenska grodan (förutom lövgroda) som är grön.
Ätlig groda är tydligen på frammarsch, och finns på spridda lokaler från skåne till uppland.
KRT
Skulle gissa på vanlig groda eller åkergroda, helt enkelt för att det är devanligaste arterna. Att de ser gröna ut beror nog på andmaten som växer på vattenytan......
Fotograf Johanna
Jag tänkte också på ätlig groda först, innan jag såg att det gröna var blad som fastnat på dem.

Precis som KRT skriver så är det antingen vanlig groda eller åkergroda, men det är svårt att se på bilden. Åkergrodan har lite spetsigare nos och så är tårna annorlunda. Om man hör dem "sjunga" är det lättare att artbestämma dem eftersom de har olika läten.
Tack för tankarna...skall försöka ta lite bättre foto en annan dag....får ligga alldeles stilla en lång stund så att de kommer upp... happy.gif
Orkidétjuven
Ätlig groda Säger jag.
Förstorar man bilden ser man tydligt att den har en grön hud under den gröna andmaten, som dessutom har en annan grön färg.
En mer "fyllig" kropp och ansikte och teckning över nosen som pekar mer åt ätlig groda än åkergroda och vanlig groda.
Anna-Karin Lundberg
Där jag bor finns inte ätliga grodor, men jag ser att dessa inte ser ut som "mina grodor", de har ett annat ansikte. Särskilt den undre grodan ser "udda" ut, så jag skulle säga att det ialla fall inte är vanlig- eller åkergroda. De finns här och ser inte ut så.
Intressant....men i vilket fall som helst tänker jag inte äta dem...de skall få bo och leva i "vårt" lilla paradis....
vildvittra
ett tips är att tassa runt på kvällskvisten smile.gif många kräldjur som gillar nätternas fuktighet:)
Azur
CITAT (4:an @ 03-06-2011, 11:28) *
Intressant....men i vilket fall som helst tänker jag inte äta dem..

"Ätlig groda" är ett dåligt namn - alla svenska grodor är teoretiskt ätliga. Jag såg ett förslag att döpa om den till "vattengroda" med motiveringen att den lever hela året i vatten, till skillnad från åker- och vanlig groda (f.ö. också ett dåligt namn) som går upp på land efter leken.

Ätlig groda är annars intressant för att det är en hybridart - det är ursprungligen en fertil korsning mellan sydeuropeisk gölgroda och den centraleuropeiska arten sjögroda, och den är tåligare än bägge föräldra-arterna. Det är antagligen en införd art i Sverige, och kan möjligen vara ett hot mot vår inhemska nordeuropeiska gölgroda - men det är inget jag tycker du behöver bry dig om, utan var bara glad över dina ovanliga dammgäster!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon