Hallo alla glada trådgårdsvänner!
Jag kom igår på att jag ska anlägga en rosrabatt runt vår flaggstång. Den står i vindstilla och soligt läge i väldrenerad sandjord. rabatten kommer att bli ca en meter i diameter och kantas av antingen buxbon, kattmynta eller lavendel. Nu funderar jag på bilken typ av ros som skulle passa bäst. Sambon jag jag var lite oense igår om förgen på rosen, han vill ha vita men jag var lite inne på rosa, det ända vi var ense om var att de ska vara remonterande. Roserna får inte heller växa sig för höga då man fortfarande måste kunna nu stången utan att bli allt för sönderriven. En stark doft är ett stort plus!
Någon som har något bra tips?
MVH Fippie
Ezereht
30-05-2011, 15:06
Vad är det för zon? Eller vad är de kallaste vintertemperaturerna. Avgör vilken härdighet du behöver på roserna.
kerstin z5-6
30-05-2011, 15:47
och bered dej på vattning! Rosor gillar matig lerjord o fukt ..du får vattna mkt i sand jord
Som sagt säg vilken zon du bor i så är det lättare med tips!
ha ha! Jag visste att det var något jag hade glömt som vanligt!!! Jag bor i Zon 1.
Jag hade tänkt gräva ut och byta en del av jorden för att få den lite bättre anpassad till rosor, men det blir väl som Ni säger, Mycket vattnande i alla fall!
I zon 1 kan du välja och vraka på alla möjliga rosor då du bor i snäll zon, bara gå till din Handelsträdgård och fråga.
Austinrosor är annars vackra och luktar alla gott. Titta runt i mitt album/Austinrosor.
Album/Floribunda rosor och album/Tehybrider. Jag bor i zon 3 - 4 så jag har inte alls dina möjligheter med rabattrosor dom fryser ner hårt eller bort men jag har testat många.
Tack för svaret?
Hur höga blir Austinrosorna? Hur buskiga?
Ezereht
31-05-2011, 12:23
Dom är lite mindre buskrosor de flesta. Alltså större än rabattrosor, men mindre än stora buskar. Hmm bra beskrivning va
Clair austin är den finaste vita tycker jag.
Scarbourough fair är en jättesöt rosa.
Du kan kika lite på www.floralinnea.se
jag tror att jag förstod den beskrivningen...

Då kan de passa rätt bra runt min flaggstång, de får ju inte växa sig så stora att man inte kommer åt att hissa flaggan...

Toppen att jag har två namn också! Jag ska genast kolla upp dem! Tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.