rosor2
Vill kunna ta på rätt sätt hand om EN trädgårdspraktry hade den i 2 år. Den blommade när jag köpte den men sen har den inte gjort det .Gav den till syrran och tänkte att jag ska ta och köpa en ny istället och börja om från början. nu det viktigaste hur ska jag plantera den rätt går den att ha ute i trädgården för sig själv eller måste den stå mot husväggen. hur djupt ska jag plantera den och vilken jord o näring behöver den och skydda den över vintern. samt ska man behöva beskära den varje år har varit tvungen för grenarna varit torra på den. tacksam för svar.
Mollis
Hej, jag har 2 st som jag ärligt talat inte gör så hemskt mycket med och de blommar finfint. Jag planterade dem på en ganska solig plats (fast kan också vara blåsig) i stora gropar där jorden som är rätt stenig/lerig blandades upp med vanlig påsjord. Jag brukar en gång på våren ge dem lite kogödsel, that's it. Jag klipper bara om det är något som ser risigt ut.
Jag bifogar en bild.

Gunilla T
Weigela är en tålig buske - normal trädgårdsjord, behöver ingen täckning på vintern och gödslas som andra växter på våren.

Att du inte fått blomning beror på att du beskurit plantan och de grenar som ser torra ut vilket de sällan är utan de slår nya skott på grenarna. Weigela blommar på fjolårsskott och klipper du då så klipper du bort årsblomningen - tyvärr!
rosor2
nåja bara börja om från början hade en Weigela Ruby köper en red prince och planterar den smartare den här gången och struntar i att klippa ner den på våren. jag gjorde en ordentlig utfrågning på plantagen då jag köpte den men fick bara en fattig skötselråds beskrivning. nja förhoppnings blir det bättre bor i värmland här är det också kalla vintrar som ställer till det. jag tar den nästa och planterar vid staketet där den får lite skydd samt ställer en annan sorts buske bredvid som skydd. tackar hjärtligt för hjälpen. en sak till vad ska jag plantera bredvid praktryn som passar och är lite extra skydd åt den samt skuggar lite för jag har det väldigt soligt i min trädgård?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon