|
Full version: Godaste doften
Fjortispower
30-05-2011, 16:35
Tänkte på en sak. Jag har luktat allt i från rosor till liljekonvaljer och kaprifoler. Alla dessa blommor som är kända för sin väldoft har en sån unik och karaktärisk doft tycker jag. Det går liksom inte att förväxla doften av t.ex. liljekonvalj. Alla blommor doftar gott tycker jag, och jag gillar starka blomdofter, det är vackrare än parfym. Men vilken tycker Du är godast av alla de blommor du sniffat på? Jo, jag tycker faktiskt det är mycket intressant att veta eran favorit! Personligen väljer jag Kaprifolen som har en helt fantastisk doft och som jag nyligen har upptäckt. Innan var det rosor.
Det skulle vara kul att lägga en omröstning, men risken att jag glömmer storfavoriter är stor, så det får bli av.
Smultron-schersmin alla gånger!
malcolm
30-05-2011, 16:55
Minns skolavslutningarna varje år i låg- och mellanstadiet, då skulle alla elver ha en bukett blommor på sin bänk vid skolavsltningarna och jag fick huvudvärk varje gång så jag är inte speciellt förtjust i blomdoft. Hade en doftschersmin utanför köksfönstret tidigare men den sågade jag ner just pga. den tunga doften.
Myosotis
30-05-2011, 17:11
Blåregn!!
*Stintan*
30-05-2011, 17:17
Jag har svårt att välja en så jag sätter Heliotrop och Doftolvon högst på väldoftslistan.
Vitklöver. Doften man kan förnimma en varm, torr, vindstilla högsommardag på en klöverfylld gräsmatta  . Anki V
Finns många härliga, schersminerna luktar underbart, kaprifolen också och min buskpion doftar sagolikt.
Men ändå så det så det jag toppar högst är när häggen först slår ut på våren, det är den första ordenliga blomdoften, sen följt av körsbären och sen direkt efter syrenerna. Men det är för att det kommer först och är så efterlängtat.
Helén
Fotograf Johanna
30-05-2011, 18:12
En buske med vita blommor som min farmor hade när jag var liten Nu när jag äntligen har egen trädgård så går jag i handelsträdgården och luktar på alla deras buskar men har inte hittat den rätta än.
Krolliljan
30-05-2011, 18:26
Det får bli fem kaprifol smultronschersmin blåregn syren mina vita flox OK måste jag välja får det bli kaprifol
kerstin z5-6
30-05-2011, 18:39
Rosen örtelius  Alla rosor doftar ju olika -om de doftar
Överbölingen
30-05-2011, 20:00
Liljekonvalj, schersmin, syren, doftpionerna. Eller varför inte häggen och rosorna när de briserar just nu och den senaste veckan och veckorna framöver.
Men trots alla dessa ljuvliga dofter så är det den där speciella doften av VÅR som slår ut alla andra dofter.
Att kliva ut på bron en dag och helt plötslig känna doften av VÅR, den är obeskrivbar. Känslan av den årliga renässansen går rakt in i härtat.
merlin68
30-05-2011, 20:36
Gyllenlack (erysimum cheiri) slår det mesta i doftväg
Rosor: vresros och 'Louise Odier'
mamamaggan
30-05-2011, 23:29
Jungfru Marie sänghalm d v s gulmåra !!!! Den doften finns för evigt inetsad hos mig , påminner om barndomens somrar på en liten liten skärgårdö strax intill Marstrand.
För mig doftar den sol , hav , frihet , lycka , allt man kan önska sig som barn.
Chamomille
31-05-2011, 02:43
CITAT (Mollis @ 30-05-2011, 17:38)  Smultron-schersmin alla gånger! Japp!
Myosotis
31-05-2011, 06:11
CITAT (Myosotis @ 30-05-2011, 18:11)  Blåregn!! Och robinia förresten. Och några till, det är svårt att bestämma sig.
Chamomille
31-05-2011, 07:07
CITAT (Myosotis @ 31-05-2011, 07:11)  Och robinia förresten. Och några till, det är svårt att bestämma sig. Jaa.. Gullviva, Jiljekonvalj..
*Stintan*
31-05-2011, 09:39
CITAT (Chamomille @ 31-05-2011, 08:07)  Jaa.. Gullviva, Jiljekonvalj.. ....nästan lite berusande
Dito Verde
31-05-2011, 13:23
Ingen har sagt min favorit....Grekisk lövkoja. Liten och oansenlig men sprider den ljuvligaste väldoft om kvällarna/nätterna.
Eva-Helene
31-05-2011, 14:50
Häggblommor!
Och bondsyrén (def. inte ungersk syrén).
En röst till på Smultronschersmin. Helt underbar doft.
Bondsyrén på andra plats.
Chamomille
31-05-2011, 15:42
CITAT (*Stintan* @ 31-05-2011, 10:39)  ....nästan lite berusande 
Mårbacka
03-06-2011, 20:25
Gillar blomdofter, helst så starka som möjligt. Orientaliska liljor är den starkaste blomdoften jag känt, den sprider sin väldoft väldigt långt. Dock är mina favoriter Gardenia, Kaprifol och Hyacint.
Blåregn har jag inte sniffat på, är intresserad.
Lilla Sibirien
03-06-2011, 20:29
Doftolvon, syren, schersmin , det måste väl vara nordisk sommar. Glömde kaprifolen, men den hör väl också till vår väldoft. Ju äldre jag sjäv blir desto viktigare har doften blivit.
PS. grävde just upp eldkaparifolien pga den saknade doft, nu har den ersatts av en annan kaprifol med doft.
Myosotis
04-06-2011, 13:17
Några har sagt hägg, men jag tycker inte att hägg doftar gott
Snöflinga
04-06-2011, 21:22
Tidigt på våren sniffar jag gärna på de första små doftviolerna. Alla blommor har ju sin speciella doft, men just denna första gör mig glad eftersom den ger löfte om vad som komma skall
HenrikF
19-06-2011, 16:29
Nattviol (Platanthera bifolia) är min personliga absoluta favorit. Doftar underbart på kvällen!
Garden bliss
19-06-2011, 22:04
Ja, nattviolen gillar jag med! Annars är schersminen en favorit här också. Och häggen som växer hos min pappa, den doftar gott.
Krolliljan
17-07-2011, 20:01
CITAT (Krolliljan @ 30-05-2011, 19:26)  Det får bli fem kaprifol smultronschersmin blåregn syren mina vita flox OK måste jag välja får det bli kaprifol  Nu har jag varit på en liten tur i trädgården. Jag vet inget bättre än att gå omkring i sommarkvällen och lukta på kaprifolen[attachment=62912:quiproquo.gif]
ängsvädd
18-07-2011, 09:22
På plats 1 kommer luktärt Det kan ev. bero på att min barnflicka i Helsingborg hade luktärter i en kolonilott - eller hennes föräldrar snarare. Andra dofter jag älskar är kaprifol och schersmin och smultronschersmin
Också för mig blir valet lätt: Luktärt. Har just plockat in nya i den särskilda vackra lilla mörkturkosa glasvas jag alltid använder till dem. Hela rummet doftar nu underbart, inte påträngande, men verkligen m'ärkbart.
Har svårt för att list men Liljekonvaljen är inte dum!
Oj vad svårt! Jag har i alla fall en lista med rangordning: Luktärt, smultronschersmin, rosen Friesia, grekisk lövkoja, nattviol, fjällyxne, konvaljebuske, trädgårdsnattviol (ogräs?), luktviol, en gul och vit doftpion..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|