malinmagnus
Hej!

Är ny här på forumet och även i trädgårdslandet. confused.gif

Satte hallonplantor i mitt land för 2 år sedan. De har kommit jättebra i år.
Men förra året hittade jag små gröna ägg, precis vid hallonblommorna. Klippte bort det mesta, och fick inte nån vidare skörd.
Så i år har jag hållt ögonen på de stackars blommorna och idag hittade jag nya ägg på vissa plantor. Klippte bort 5 grenar med ägg på. thumbdown.gif Vill gärna ha lite mer bär i år än förra.

Kan man låta de vara och få skörd ändå?
Eller blir det hallon med protein i då? giggle.gif

SÅ VAD SKA JAG GÖRA???

Vore tacksam för hjälp.

Malin
HelénE
Gissar på hallongänger.

Bekämpas genom att man plockar bort ägg, ev. larver man hittar sen och ser till att ta bort alla bär som utvecklas även de fula (och förstöra).

Alternativt spruta med pyrosol(?), men då skulle jag inte äta hallonen i år.

Helén
malinmagnus
Hej Helene!

Hallonänger låter inge vidare. Men får hoppas på det bästa. tummenupp.gif

Kollade lite närmre på de gröna "äggen" och de rörde på sig. wacko.gif
Tror att det är löss.

Tog en bild och de ser gula ut på bilden, men de är gröna.
Vad kan det vara? Och vad kan jag göra?

Malin
HelénE
CITAT (malinmagnus @ 30-05-2011, 20:39) *
Hej Helene!

Hallonänger låter inge vidare. Men får hoppas på det bästa. tummenupp.gif

Kollade lite närmre på de gröna "äggen" och de rörde på sig. wacko.gif
Tror att det är löss.

Tog en bild och de ser gula ut på bilden, men de är gröna.
Vad kan det vara? Och vad kan jag göra?

Malin

Det där ser ju ut som bladlöss. Mycket bättre än hallongänger. Spruta vatten hårt på dem med slangen och se till att marken blöts så dränks de. Upprepa felra dagar. Hjälper inte det kan du testa med såpvatten.

Helén
lindapinda
Ursäktar om jag lånar din tråd, men jag misstänker att det är samma kryp jag fått på mina chiliplantor. Vore väldigt tacksam om någon ville bekräfta det.
Hittade små ljusgröna kryp imorse på mina chiliplantor som precis har fått sina första blomknoppar.
Jag har satt chilin iår och hoppas verkligen på att få i alla fall några chilifrukter iår, då vill jag inte att några äckliga kryp ska komma och förstöra!

[attachment=61142:IMG_0651.JPG]

Här är krypen. Hoppas verkligen att jag kan få bort dem. Hjälp mig..

(Hoppas dina kryp försvinnner Malin)

Tulipanaros
Vanliga bladlöss. Plocka bort manuellt, eller spruta bort med hård vattenstråle om det behövs (men inte så hårt att växten skadas). Såplösning om det behövs, men bladlöss är inte så jobbigt att få bukt med. Men håll dem ifrån andra växter som lössen kan krypa över till. Om du har växterna inne kan det också funka att flytta ut dem i några dagar (om det är varmt nog).
lindapinda
Tack för svaret! Har plockat o plockat och hoppas att jag fått bort de flesta. Upptäckte att de fanns på båda mina plantor.
Äter de upp bladen om de får leva kvar på plantan, eller vad gör de för skada?
malinmagnus
lindapinda: Inga problem. Det är ju mycket bättre om vi kan hjälpas åt. smiley_small_hug.gif

Helen: Va bra att det är bladlöss. Ska testa med att spruta vatten. Tack för hjälpen. kompiskram.gif
malinmagnus
Hi, hi...

Sprutade visst lite väl hårt med vattenslangen på mina hallonbuskar. En gren nästan skinnflådde jag och en och annan topp gick av.
Så jag har gått över till såpavatten. Och de små rackarna lever inte längre!!!

Tack för tipsen!

:-D
Malin
Bassam
Hej

Det är viktigt att borsta skadad växter från friska

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon