CITAT (KRT @ 30-05-2011, 21:41)

Tack för massor av info!!!
Jag tror den får stå i kruka och tas in, iaf de första åren och kanske så länge det går att bära ut och in

jag har ett hörn i vardagsrummet (söderfönster) där den skulle kunna stå under vintern, men var trivs den bäst; inne i ett ganska torrt klimat ca 16-23 grader eller frostfritt m extraljus?
Vad menar du m "vanlig näring"? Hittade en sida om näring till palmer och det stod inte N efter juni, men gärna kalium mm... Skulle den möjligen gilla lite vedaska?
Tror också att den gillar min altan bättre än IKEA

, och visst var jag lite tveksam till att köpa en palm på IKEA, men när den bara kostade 299 så
Tror du den föredrar söder (sol fram till ca 15) eller väster (sol från 13-19) bäst?
Och en sista fråga, hur mycket (litet) ska de egentligen vattnas??? Är det ökenvöxter, eller lever de i mer tempererade omrpden m regelbunden nederbörd?
kan vara svårare med vattningen i ett svalt utrymme, annars har den inga problem med att stå svalt under vintern, har dom varit ute under hösten inga problem att stå varmt heller.
jag har inte mixtrat med att ge olika, mina har fått guldvatten, blomstra, blåkorn och annan näring. men inte för sent, har funkat bra. mycket ljus och lagom med vatten, väderkvarnsplamer kommer från varmtemperardeområden (fuktigt klimat men ändå varma somrar och kalla (men inte jätte mycket starkfrost) och snörika vintrar). men det varierar mellan arterna och inom arten. andra trachycarpus arter växer i mer subtropisktklkimat medan nordligare populationer växer i ett mer vinterkallt klimat 8dock inte så kallt som i sverige).
och inom palmväxterna varierar det väldigt mycket, från rena tropiskaförhålladen till öken till varmtempererat.