KRT
Hade turen att få tag på ett välväxt (ca 75 cm) ex av väderkvarnspalm till mycket bra pris på IKEA (!)....
Kunde så klart inte motstå, och nu står den på altanen omlindad m täckduk för att inte chockas för mycket av flytten.

Funderar först och främst på avhärdningen - är palmer känsliga eller ej, hur snabbt kan jag ta av duken?

För det andra, läste att man kan öka köldtåligheten genom rätt gödsel, men vad är rätt gödsel för en palm??? Och hur mycket ger man, de är ju inte snabbväxande direkt smile.gif

Jag har förstått att största risken är att de börjar ruttna pga fukt i palmhjärtar, så jag tänkte ställa den (i kruka) under ett takutsprång - men i söder eller väster läge?

Sist men inte minst tänkte ha ha den i kruka iaf första vintrarna, men mår den bäst av att stå ute så länge som möjligt (typ tills det går under -5 eller något) eller ska den in m citrusarna (innan det går under +5)???
Alexander-VG-zon3
väderkvarnspalmer är inte alls känsliga, räcker att de står i skuggan i någon vecka när de tas ut tidigt på våren, nu tror jag inte det är någon större fara för solskador.

dom är inte heller känsliga för miljöbyten, tvärtom kommer den nog må mycket bättre att få komma hem till dig än att stå på IKEA.

väderkvarnspalm är hyfsad snabbvände (jämfört med andra palmer). ge ingen näring efter juni. annars ger jag mina vanlig näring i lucker men näringsrikjord dom tål både lite lägre ph och högre och såklart neutralt.

det är ingen risk att den ruttnar i palmhjärtat under vår-sommar-höst. utan det är om den är på friland och det fryser för mycket och växlar och samlas vatten så kan den dö i palmhjärtat men leva i rötterna, bladen. en köldskada kan lätt bli ett kraftigt angrepp av stamröta. det är det som oftast tar död på frilandpalmer under vintern och inte kylan. men har du den i kruka och tar in så behöver du inte vara orolig för det, palmer gillar inte att det fryser i rötterna. men ner till -5c är inga större problem för den på hösten, på våren-försommaren tar jag in vid frost men på hösten gör det inget om det blir några lätta frostnättarer. ska man ha den ute längre så skydda rötterna. den kan övervintra både svalt (ca +1c +10c) och ljust som en vanlig krukväxt inne i rumsvärme, mina övervintras framför balkongdörren i östläge utan extraljus och verkar inte alls må dåligt av vintermörkert kan man så är såklart extraljus alltid bra.

ska du ha den på friland så plantera den i det absolut varmaste och mest skyddaste läge du kan hitta, djupplantera gärna stammen. täck rejält mot tjäle och täck även hela palmen åtminstone första vintrarna, rengskydd kan ockås vara bra. söker du så hittar du mycket om det på nätet och på odla och andra forum.
KRT
Tack för massor av info!!!

Jag tror den får stå i kruka och tas in, iaf de första åren och kanske så länge det går att bära ut och in smile.gif jag har ett hörn i vardagsrummet (söderfönster) där den skulle kunna stå under vintern, men var trivs den bäst; inne i ett ganska torrt klimat ca 16-23 grader eller frostfritt m extraljus?

Vad menar du m "vanlig näring"? Hittade en sida om näring till palmer och det stod inte N efter juni, men gärna kalium mm... Skulle den möjligen gilla lite vedaska?

Tror också att den gillar min altan bättre än IKEA wink.gif, och visst var jag lite tveksam till att köpa en palm på IKEA, men när den bara kostade 299 så smile.gif

Tror du den föredrar söder (sol fram till ca 15) eller väster (sol från 13-19) bäst?

Och en sista fråga, hur mycket (litet) ska de egentligen vattnas??? Är det ökenvöxter, eller lever de i mer tempererade omrpden m regelbunden nederbörd?
KatteLatte
Ååååååååh, en sån har jag varit på jakt efter! wub.gif wub.gif wub.gif

Skall genaast bege mig till IKEA i eftermiddag, oavsett andra planer för dagen.

Är ju en av de härdigaste palmerna!
KRT
Den är köpt på IKEA i Helsingborg. Det fanns inte så många kvar, antar att det är mer än vi som är palmfrälsta smile.gif
Finns dock inte på deras hemsida, men hur man ska tolka det vet jag inte???
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 30-05-2011, 21:41) *
Tack för massor av info!!!

Jag tror den får stå i kruka och tas in, iaf de första åren och kanske så länge det går att bära ut och in smile.gif jag har ett hörn i vardagsrummet (söderfönster) där den skulle kunna stå under vintern, men var trivs den bäst; inne i ett ganska torrt klimat ca 16-23 grader eller frostfritt m extraljus?

Vad menar du m "vanlig näring"? Hittade en sida om näring till palmer och det stod inte N efter juni, men gärna kalium mm... Skulle den möjligen gilla lite vedaska?

Tror också att den gillar min altan bättre än IKEA wink.gif , och visst var jag lite tveksam till att köpa en palm på IKEA, men när den bara kostade 299 så smile.gif

Tror du den föredrar söder (sol fram till ca 15) eller väster (sol från 13-19) bäst?

Och en sista fråga, hur mycket (litet) ska de egentligen vattnas??? Är det ökenvöxter, eller lever de i mer tempererade omrpden m regelbunden nederbörd?

kan vara svårare med vattningen i ett svalt utrymme, annars har den inga problem med att stå svalt under vintern, har dom varit ute under hösten inga problem att stå varmt heller.

jag har inte mixtrat med att ge olika, mina har fått guldvatten, blomstra, blåkorn och annan näring. men inte för sent, har funkat bra. mycket ljus och lagom med vatten, väderkvarnsplamer kommer från varmtemperardeområden (fuktigt klimat men ändå varma somrar och kalla (men inte jätte mycket starkfrost) och snörika vintrar). men det varierar mellan arterna och inom arten. andra trachycarpus arter växer i mer subtropisktklkimat medan nordligare populationer växer i ett mer vinterkallt klimat 8dock inte så kallt som i sverige).

och inom palmväxterna varierar det väldigt mycket, från rena tropiskaförhålladen till öken till varmtempererat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon