Full version: Kapad pion
Ann-Marie
Här är fakta!
1. Fick en buskpion av dottern som bor i Linköping, vi grävde upp den hos henne och flyttade den till mellersta Hälsingland där vi bor, 2006. Den såg ut att dö prompt men 2008 kom det en kvist, 2009 fanns ingenting men 2010 så var det en kvist igen och nu 2011 så var det en lite kraftigare kvist och jag satte ett sånt där grönt metallstöd för att verkligen se var den fanns.

2. Maken har fått ont i händerna och lejt bort gräsklippningen.

Detta hände: "gräsklipparen" går runt med trimmern och trimmar innanför växtstödet!!! Min pionkvist som var cirka 25 cm hög är totalt borta. Maskrosorna som står till höger om växtstödet är däremot kvar!!!! Jag upptäckte det idag och fick ett smärre anfall!

Tror ni det finns någon chans att den kommer nästa år? Fast det är väl bara att vänta och se men jag är synnerligen upprörd. Den enda buskpion jag har eftersom vi bor i zon 5 och enl blomböckerna så går det inte att ha buskpion här så jag har aldrig prövat.
kerstin z5-6
Det går att ha busk pion i zon 5.Den finaste jag sett 150 cm och full i blom står i Piteå!
Roten är ju kvar, jag tror den återkommer.
Fågelvägen
Det kan hända att gräsklipparen inte återkommer. Är maken kvar?

kerstin z5-6
ninja.gif
Ann-Marie
CITAT (Fågelvägen @ 30-05-2011, 21:29) *
Det kan hända att gräsklipparen inte återkommer. Är maken kvar?

Jodå maken är kvar!! :-) Förhoppningsvis är roten också kvar men gräsklipparen lever farligt!

CITAT (kerstin z5-6 @ 30-05-2011, 20:10) *
Det går att ha busk pion i zon 5.Den finaste jag sett 150 cm och full i blom står i Piteå!
Roten är ju kvar, jag tror den återkommer.

Men då ska jag leta på nätet och se vad jag hittar. När den här pionen blommade hos dottern var den underbar. Jag kan inte förstå att hon inte ville ha den kvar men i och för sig, så har de inga blommor alls i trädgården. Så det var tur jag var där när hon ville bli av med den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon