Full version: Varmkompost
Krebba
Har nyligen startat en varmkompost för hushållsavfall, väldigt roligt och som mumma för själen. Det finns emellertid några saker som jag undrar över om man kan slänga i:

hushållspapper (som inte är blekt vid återvinningen)
äggkartong
grillkol/briketter
aska

Någon som vet mer?

/Krebba
Gossen Ruda
CITAT (Krebba @ 30-05-2011, 20:21) *
Har nyligen startat en varmkompost för hushållsavfall, väldigt roligt och som mumma för själen. Det finns emellertid några saker som jag undrar över om man kan slänga i:

hushållspapper (som inte är blekt vid återvinningen)
äggkartong
grillkol/briketter
aska

Någon som vet mer?

/Krebba

De två första går bra, de två sista inte så bra. Fö finns det en avdelning längre ner på sidan för kompostfrågor. sleep.gif
Christa
Hushållspapper kan innehålla en del ämnen om det är gjort på återvunnet papper. Jag brukar inte lägga det i min kompost.

Vad äggkartonger är gjorda av vet jag inte men det kanske Ruda vet.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 30-05-2011, 20:45) *
Hushållspapper kan innehålla en del ämnen om det är gjort på återvunnet papper. Jag brukar inte lägga det i min kompost.

Vad äggkartonger är gjorda av vet jag inte men det kanske Ruda vet.

Båda är troligen gjorda på återvinningspapper. Jag har aldrig hört att att de skulle innehålla något farligt. Merionas gerbiler tuggar sönder tomma toarullar och äggkartonger som tidsfördriv utan att må illa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon