Karin77
30-05-2011, 20:02
Vi har upptäckt konstiga blad på samtliga ekar i vår trädgård. Det yttersta lagret på bladet lossnar och bildar som en blåsa på bladet. Bifogar en bild på hur det ser ut. Någon som har en idé om vad det kan vara och vad man kan göra åt det?[attachment=61119:IMG_2579_.jpg]
Piccante
30-05-2011, 20:20
ser ut som insektsangrepp. De vindlande vita gångarna är typiska "mina" från någon minerande insekt som gnager larvgångar i bladet. Förmodligen har "blåsan" något samband med detta.
Huggorm
30-05-2011, 20:22
Jag håller med Markus om att det är något skadedjur som varit där. Man kan nog inte göra så mycket åt det, och det behövs inte heller för ekarna klarar detta utan större problem
Gossen Ruda
30-05-2011, 20:30
En blåsmina gjord av någon minerarlarv, kanske från Ekmalen. Minerarlarven gnager sig fram i skiktet mellan ytlagren. Är det en ensam larv blir det ofta en slingrande gång eller en liten blåsa, här har förmodligen flera larver hjälpts åt. Ingen större skada gjord, beundra istället.
Karin77
30-05-2011, 20:31
Tack för era svar! Jag håller tummarna för att eken överlever detta då. Finns det någonting man kan göra för att förebygga liknande angrepp?
Huggorm
30-05-2011, 20:37
CITAT (Karin77 @ 30-05-2011, 21:31)

Tack för era svar! Jag håller tummarna för att eken överlever detta då. Finns det någonting man kan göra för att förebygga liknande angrepp?
Det finns inget realistiskt man kan göra. Det är naturens gång helt enkelt. Ekarna tål det, du behöver inte vara orolig.
Den här mineraren har jag kunnat namnet på men glömt... Ingen större fara med den, även om den angriper många blad. Jag har haft den av och till särskilt i unga ekar, ser ingen skillnad på tillväxten de år när många blad varit angripna. Klorofyllet finns kvar i bladet och bladet är därför inte satt ur funktion, tror jag är anledningen till att detta inte påverkar särskilt mycket.
Finns annat mycket värre som drabbar ekarna, så detta är bara att fascineras och njuta av!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.