HannaGerda
Vi har en dubbel röd hibiskus som min sambo hade när vi träffades.

När vi träffades var den skraltig och dan och hade råkat ut för en olycka med en persienn som gjort den än mer skraltig.

Första sommaren vi bodde tillsammans blommade den en gång, en vacker dubbel röd blomma men sedan dess har det varit dött på blommningsfronten.

Vi vårdar den med kärlek och beskär den till våren. Den får näring regelbundet och står i ett ljust och fint fönster. Den har buskat på sig rejält sedan jag flyttade ihop med den biggrin.gif men vad ska jag göra för att få den att blomma.

Förra våren fick den ny kruka, borde jag plantera om den även i år och beskära rötterna lite?
pelargonfreak
Det som är viktigt med Hibiskus är att den vill ha jämn vattning, det får inte torka, duscha den gärna, har du möjlighet att ställa ut den på sommaren så gör det, vill ha mycket ljus på vintern vill den gärna ha extra ljus om man vill att den ska blomma på vintern, jag låter mina vila lite på vintern. lycka till rolleyes.gif
PillaNilla
Hibiscusen vill gärna ha mycket näring,jag har hört att substral näringspinnar har en bra sammansättning och det verkar funka för min som blommar för fullt nu och har gjort det hela våren.Hade den ljust och svalt hela vintern och har nu tagit ut den i uterummet igen.Glöm inte att vattna regelbundet och spraya med duschflaskan ofta.Tänk på att aldrig vrida på blomman om den har knoppar-då faller de av.

Hibiscus

Fia Hibiskus
Jag har hört och jag vet av egen erfarenhet att dubbla hibiskusar (och då verkligen fyllda), blommar mycket mer sparsamt än vad de enkla gör. Om det nu är till någon tröst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon