Full version: Fråga ang blomning
Jensoqvist
Jag bor i en inglasad innegård där vi har en uteplats. Jag har planterat bouganvilla, pelargoner, krasse, doftranka, luktärt och någon större klätterväxt som är flera meter hög från marbella. Men problemet är att ingen av dessa blommar förutom någon enstaka blomma. Varför?

Det är stora krukor(nästan så det kan räknas som friland ), inte så mycket direkt solljus, varmt, lagom bevattning, näring var iof en månad sedan nu samt att jag blandade i kogödsel tidigare i vår.

Vad tror ni är den största orsaken att det inte blommar så mycket. Jag trodde att iaf krassen skulle vara lätt att få att blommor på.. Men icke!

Om det direkta solljuset är så viktigt så undrar jag isåfall. Vilka växter blommar mycket även fast det är dåligt med direkt solljus?

Tack på förhand! smile.gif

Eva i Skåne
Är det denna säsongen du undrar över så är det tidigt ännu. Även om du har inglasat så har ju sommaren knappt börjat så jag tror du kan vänta dig en skön blomning snart. rose.gif
Jensoqvist
Bougganvillan doftrankan och den stora klätterväxten(som ska blomma massor) har inte blommat något förra sommaren heller....

Krassen är flera meter redan och den sattes redan i feb, har kommit någon enstaka blomma på vissa... Samma med luktärterna.

Det har förövrigt varit varmt här inne sen i feb. Dock lite kallt om nätterna i feb-mars med dippar ner mot kanske 14 grader. April och maj var har det i princip varit högsommar här inne wink.gif

Eva i Skåne
Aha, det är inte första året. Beklagar och hoppas att nån annan har bättre svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske för varmt?

+många sommarblommor är långdagsväxter = de blommar då de får långa ljusa dagar.

Bouganvillea brukar må bra av kyla under vintern gärna runt kylskåpstemp tycker de brukar blomma massor då.
Jensoqvist
Hmm, det är medelhavsklimat här inne. Svalt på vintern så dom är gröna och växer massor. Men inga blommor. Det är väl 20-28 grader mellan natt och dag här inne. Det är luckor i taket som öppnas om det blir för varmt på dagarna. smile.gif
Det är väldigt ljust men det är kanske direkt solljus endast någon timme per dag om det är soligt ute...

Vilka växter tror ni är lätta att få i blom? Om man skulle köpa någon fler växt.

Jensoqvist
Den vita bougganvillean blommade i höstas vill jag bara säga, har ni fixat så den ska klättra på en soligare vägg. Hoppas på mer blommor i sommar smile.gif Dock inga blommor på doftrankan. Den verkar väldigt kinkig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon