Full version: Hur lyckas med kål?
kolmask
Tidigare i våras satte jag purpurkål, svartkål och grönkål, men trots att det nu gått många veckor har det bara kommit upp några veka plantor på några centimeter. Plantorna står i ett ljust rum med fönster i tre väderstreck, de får vatten var och varannan dag och näring en dag i veckan. Vad gör jag för fel? För ljust? För varmt? För lite näring?
Christa
CITAT (kolmask @ 30-05-2011, 22:12) *
Tidigare i våras satte jag purpurkål, svartkål och grönkål, men trots att det nu gått många veckor har det bara kommit upp några veka plantor på några centimeter. Plantorna står i ett ljust rum med fönster i tre väderstreck, de får vatten var och varannan dag och näring en dag i veckan. Vad gör jag för fel? För ljust? För varmt? För lite näring?

Dom skall inte ha näring innan de fått sina första riktiga blad. Till sådde brukar man använda jord som är mindre näringsrik och mer genomsläpplig än annan jord. Finns särskild såjord att köpa. Är dock inte säker på om det behövs för kål. De borde funka i vanlig plantjord men då behöver de nog ingen extra näring.

Att dra upp kålplantor inomhus verkar vanskligt. Skulle hellre satsa på en drivbänk utomhus eller att bara låta dom gro inomhus och sedan ställa ut krukorna.

Jag brukar odla grönkål och vitsen med att dra upp plantor är ju att få fina kraftiga plantor på rätt avstånd. Dom har jag alltid dragit upp utomhus.
kolmask
Aha, dår får jag sätte en ny omgång utomhus då. Tack för svaret!
Shabbadang
CITAT (kolmask @ 31-05-2011, 15:15) *
Aha, dår får jag sätte en ny omgång utomhus då. Tack för svaret!

Du kan ju ta ut sådderna också, så att de får mera ljus. Men ställ dem i skuggan de första dagarna så att de får vänja sig.
När man drar upp kålplantor inne så här pass sent så blir det nog för varmt och då ränner de iväg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon