Hur får jag fortast rötter på ett skott av kalamondin har det i vatten nu haft det ca 3 veckor och inget händer´.
Alexander-VG-zon3
31-05-2011, 00:44
prova annars i lucker jord, placera sticklingen varmt och ljust. och lätt fuktigt och vänta. det ska vara lite halvförvedade skott.
CITAT (flaxss @ 31-05-2011, 02:44)

prova annars i lucker jord, placera sticklingen varmt och ljust. och lätt fuktigt och vänta. det ska vara lite halvförvedade skott.
Vad är halvförvedade? är inte så duktig på detta :=)
Kan göra ett försök att förklara: En förvedad stam eller kvist är en som blivit hård och träig, ved alltså! Vissa krukväxter blir förvedade och kan påminna om små buskar medan andra alltid förblir mjuka och gröna överallt.
Med halvförvedad skulle jag gissa att flaxss menar att skotten blivit hårda men inte är riktigt förvedade än. Annars får han väl protestera när han ser tråden igen...
Du ska alltid ta minst 1-åriga grenar som stickningar. De är lite robusta och oftast, men inte alltid tydligt förvevade. Beror på hur långt den fått växa. Men ser du små små bruna eller vita streck på en gren så betyder det att den håller bli förvevad och det är också signalen på att den är redo att offras som stickning.
Det går att rota en ganska fräsch 6-8 månaders gren men sannolikheten att den ska klara sig är ganska liten. Nästan obefintlig.
Har själv en kalamondin sedan 3 år tillbaka och har i år gjort om den till ett dvärgträd på 30 cm, mestadels pga att jag fick ett par sköldlöss så jag satsade allt eller inget så att säga: klippte av mesta av grenarna, tog bort alla blad och 3/4-del av rotstammen. Likadant försök på en citron vållade inga problem, och växten vaknade efter ca 6 veckor. Kalamondinen däremot har tagit 4 månader att väcka till liv. Med detta som bakgrund skulle jag därför gissa på att kalamondinerna är lite sega när det gäller rotutveckling. Ha därför tålamod.
En stickning av en citron tar ca 4 veckor att rota. Beror nog lite på växten och på vädret. En av mina stickningar i år började slå ut skott och blomma efter 1 vecka i jorden. Märkligt tyckte jag, men det visar att det alltid finns undantag.
Några stickningar av en kalamondin har jag dock inte gjort ännu.
Vet inte i vilken kondition din nuvarande stickning av kalamondinen är, men har inte stickningen börjat bli brun så är sannolikheten att den mår bra och överlever. Mitt allmänna råd är att spara 2 blad, klipp dessa blad till hälften. Sätt ner 4 sugrör av lämplig höjd i jorden, på med en plastpåse och ut i solen med den. Börjar stickningen bli brun så kan du redan nu satsa på en ny för den kommer garanterat att dö. Sugrören håller plastpåsen borta från växtens delar vilket gör att du undviker problem som uppstår när en gren ligger i vatten. Lufta varannan dag.
Nedan har jag tagit fram en bild på en perfekt stickning. Årets skott har jag markerat med rött vilket innebär att de kan klippas av och slängas. Bladen klipps alltid till häften enligt min erfarenhet. Det vita på grenarna är just förvädningen som vi talar om.
[attachment=61146:citrus.jpg]
Nu har jag gjort som så att jag satt dem i citrusjord med påse om krukan så nu skall vi se vad som händer...