Har en melonplanta i mitt vxthus ,mste man ha tv plantor fr att f frukt p dom ?
sa, mlardalen zon 2
31-05-2011, 05:37
Nej men det kan underltta eftersom de har skilda han och honblommor och det mste finnas utslagna hanblommor nr honblommorna slr ut, har man bara en planta kanske det inte finns ngon lmplig utslagen hanblomma d honblomman r redo.
Det behvs inte mer n en planta, den fr bde han- och honblommor. Tnk bara p att det ofta bara kommer hanblommor, honblommorna kommer ofta senare.
hur fixar det se d? jag har 3 plantor.ska man pensla med penseln och "spara" pollenet, ellr hur kan man f frukt?
sara i landet
31-05-2011, 19:54
Jag sprang med pensel varje dag mellan blommorna. Ibland hade jag bara en stackars hanblomma till mnga damer men frukter blev det!
Trnsngare
31-05-2011, 22:05
Jag hoppar in med en melonfrga och hoppas att det r okej.
Kan man se skillnad p hon- och hanblommor? Har sprungit och penslat mina nstan varje dag men det gller ju att det inte bara r hanblommor man frsker para ihop...
sa, mlardalen zon 2
01-06-2011, 05:55
Honblomman har en liten minifrukt bakom blomman.
Trnsngare
02-06-2011, 10:24
CITAT (sa, mlardalen zon 2 @ 01-06-2011, 06:55)

Honblomman har en liten minifrukt bakom blomman.
h, tack fr svar. D r det nog hanblommorna jag har frskt tussa ihop!
hur gr man nr bara en blomma blommar t gngen?
frst en hanblomma men nu blommar en hona med en liten melon bakom sej..
hur ska man f pollinering nr de inte blommar samtidigt?
CITAT (theca @ 07-06-2011, 22:50)

hur gr man nr bara en blomma blommar t gngen?
frst en hanblomma men nu blommar en hona med en liten melon bakom sej..
hur ska man f pollinering nr de inte blommar samtidigt?
Tyvrr, man fr vnta! Sjlv har jag melonplantor som r mer n 2 meter hga och frst i gr visade sig ngra honblommor! Men andra sidan s kom det 8 honblommor p 3 plantor, s nu hoppas jag p frukt. Jag har hjlpt till med pollinering p de blommor som slagit ut.
men har du d "sparat" pollen frn hanblommorna p en pensel?
Hanblommor kommer hela tiden, i alla fall hr hos mig. Jag har aldrig brist p hanblommor.
jag har bara haft 3 blommor p min ena planta som blommar nu.2 hanar o en hona,men de har alla blommat separat,inte till lika.o de andra 2 plantorna blommar inte nnu..provade s nu att jag penslade lite,o tnker pensla nsta honblomma, det lyckas kanske inte men prova kan man ju!
just nu blommar bda hane o hona!! hll tummarna!
sen har den lilla melonen frn frra honblomman nnu inte trillat bort,men det har nog inte hnt nt annat med den heller..
Du kan hjlpa till med pollineringen genom att ta av en hanblomma, vika tillbaks kronbladen och sedan "dutta" i honblomman s frmjlet blandas om. S gr jag och nu har 3 fruktmne svllt, s nu r de p gng! P bara ngon dag kan man se att de vxer och det fortstter lika snabbt!
okej!! det ska jag prova p!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka hr.