Full version: melon !
Motti
Har en melonplanta i mitt växthus ,måste man ha två plantor för att få frukt på dom ?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej men det kan underlätta eftersom de har skilda han och honblommor och det måste finnas utslagna hanblommor när honblommorna slår ut, har man bara en planta kanske det inte finns någon lämplig utslagen hanblomma då honblomman är redo.
rosita
Det behövs inte mer än en planta, den får både han- och honblommor. Tänk bara på att det ofta bara kommer hanblommor, honblommorna kommer ofta senare.
theca
hur fixar det se då? jag har 3 plantor.ska man pensla med penseln och "spara" pollenet, ellr hur kan man få frukt?
sara i landet
Jag sprang med pensel varje dag mellan blommorna. Ibland hade jag bara en stackars hanblomma till många damer men frukter blev det!
Törnsångare
Jag hoppar in med en melonfråga och hoppas att det är okej.

Kan man se skillnad på hon- och hanblommor? Har sprungit och penslat mina nästan varje dag men det gäller ju att det inte bara är hanblommor man försöker para ihop...
Åsa, mälardalen zon 2
Honblomman har en liten minifrukt bakom blomman.
Törnsångare
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-06-2011, 06:55) *
Honblomman har en liten minifrukt bakom blomman.

Åh, tack för svar. Då är det nog hanblommorna jag har försökt tussa ihop!
theca
hur gör man när bara en blomma blommar åt gången?
först en hanblomma men nu blommar en hona med en liten melon bakom sej..
hur ska man få pollinering när de inte blommar samtidigt?
rosita
CITAT (theca @ 07-06-2011, 22:50) *
hur gör man när bara en blomma blommar åt gången?
först en hanblomma men nu blommar en hona med en liten melon bakom sej..
hur ska man få pollinering när de inte blommar samtidigt?

Tyvärr, man får vänta! Själv har jag melonplantor som är mer än 2 meter höga och först i går visade sig några honblommor! Men å andra sidan så kom det 8 honblommor på 3 plantor, så nu hoppas jag på frukt. Jag har hjälpt till med pollinering på de blommor som slagit ut.
theca
men har du då "sparat" pollen från hanblommorna på en pensel?
rosita
Hanblommor kommer hela tiden, i alla fall här hos mig. Jag har aldrig brist på hanblommor.
theca
jag har bara haft 3 blommor på min ena planta som blommar nu.2 hanar o en hona,men de har alla blommat separat,inte till lika.o de andra 2 plantorna blommar inte ännu..provade så nu att jag penslade lite,o tänker pensla nästa honblomma, det lyckas kanske inte men prova kan man ju!
theca
just nu blommar båda hane o hona!! håll tummarna!
sen har den lilla melonen från förra honblomman ännu inte trillat bort,men det har nog inte hänt nåt annat med den heller..
rosita
Du kan hjälpa till med pollineringen genom att ta av en hanblomma, vika tillbaks kronbladen och sedan "dutta" i honblomman så frömjölet blandas om. Så gör jag och nu har 3 fruktämne svällt, så nu är de på gång! På bara någon dag kan man se att de växer och det fortsätter lika snabbt!
theca
okej!! det ska jag prova på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon