dahla
CITAT
En 20-årig man som arbetar vid fågelstationen vid Haparanda-Sandskärs nationalpark vid Norrbottens kust har anhållits för grovt jaktbrott.

Polisutredning pågår. Vi har beslagtagit ett antal illegalt dödade fåglar, säger miljöåklagare Lars Magnusson.
Den illegala jakten avslöjades på torsdagen då mannen, som arbetat som volontär vid fågelstationen, greps och fördes till polisen för förhör.
Länsstyrelsen fick tidigare i veckan tips om allt inte stod rätt till ute vid fågelstationen där ett antal ornitologer på frivillig basis bland annat arbetar med att ringmärka fåglar. På torsdagen när personal från länsstyrelsen och polisen besökte ön uppdagades det makabra att en av de mer eller mindre ideellt arbetande ornitologerna vid fågelstationen hade gömt undan ett 20-tal illegalt dödade fåglar, bland annat stenfalkar, sparvhökar och pärlugglor.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ornitolo...glar_460247.svd

Jag bor numera på en mark som håller 23 ganska stora konstgjorda/rekonstruerade dammar som håller ett stort antal sjöfåglar under sommarhalvåret. Dammarna bevistas av ganska många som är intresserade av just fåglar men även av människor som vill se älg och rådjur som dricker och äter i och omkring dammarna.

I helgen stannade jag till vid en av dammarna då det traskar omkring en fåntratt med en stor väska över axel... kikare om halsen och klädd i camokläder... jag visste mycket väl att det inte var en jägare eller markägare eftersom dom aldrig skulle få för sig att störa fåglarna under häckning. Jag lyckades kalla till mig vederbörande och frågade hur han tänkte när han klev omkring i djurens barnkammare... under tiden stannar det en bil bakom min som visar sig vara en myndighetsperson från naturvårdsverket. Personen som hade knallat omkring bland reden vid dammen ursäktade sig och for iväg. Jag skrev ner bilnr så klart.

Killen från naturvårdsverket stannade kvar och förhörde sig om vem jag var och vi hade ett ganska bra samtal men jag märke ju att han gick som katten kring het gröt av någon anledning så jag frågade rakt ut om vad det var han verkligen undrade över... då berättade han att killen som hade åkt var känd och hade ertappats med att samla ägg från ovanliga fåglar... Vi pratade nästan en timma och jag fick verkligen orsak till att vara extra vaksam vid dom här dammarna... det finns tydligen en enorm marknad när det gäller ovanliga fågelägg och att det tydligen är väldigt vanligt att vanliga ornitologer och fågelskådare stjäl ägg direkt ur reden. Så onödigt!
Myosotis
-fear-.gif Tack för info, mycket skrämmande. Tyvärr möts man som fågelskådare ofta av misstro, och det är såna här idioters fel. Tack och lov är de i minoritet, men de förstör mycket inte bara för fåglarna utan också för andra ornitologer och därmed fågelskyddsarbetet. thumbdown.gif Jag hoppas de avlivar honom och stoppar upp honom.
Orkidétjuven
Här nere blev vi nyligen av med flera ägg från fairy tärnor. Det finns bara ca 40 individer kvar.
Äggnappning som får stoooora konsekvenser när det finns så få fåglar kvar. Personen stal även de fejkade äggen i boena.
Lokan
Håller med Myo! angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon