Full version: Gänglig pelargon
kulnog
Har aldrig tidigare haft pelargoner men förra året fick jag ett par gamla som bara fått stå i sina krukor, de har hållt sig snygga. I våras köpte jag två doftpelargoner som fick stora krukor. Den som doftar cola har knappt växt alls, men vesterlunds har blivit 1-1.5 meter hög!
Läser nu att jag borde toppat i våras, men det har jag missat. Kan jag toppa eller klippa ner så här sent?
ingrids
Jo, det kan du nog. Det är ju inte en pelargon man har för blommornas skull utan för bladen.
Eva i Skåne
Såklart att du kan toppa den. Det kan man göra alltid (nästan, vintern är inget jag rekommenderar).
Du skriver att den är gänglig och då är det kanske lämpligt, men det är inte så att man måste klippa ner sina pelargoner varje vår. En del låter sina växa till stora plantor, vissa stammar upp (om du har en rak stam och plockar bladen så den bara får en krona) andra toppar lite så den buskar sig. Inget är rätt eller fel utan en fråga om tycke och smak och mod att chansa.

Om du toppar kan du sätta de avklippta topparna som nya plantor så får du fler och kan eventuellt dela med dig senare.
Lycka till smile.gif
kulnog
Tack så mycket för bra svar!
Tar sticklingar/toppar gör jag genom att snitta en topp precis ovanför en nod så jag har ett litet bladpar kvar och en bit stam som jag sätter i vatten tills de rotat sig?
Eva i Skåne
Du kan sätta dom i vatten om du vill, men pelargonsticklingar brukar vara lätta att rota så det går även att sticka ner dom direkt i vanlig blomjord eller, om man vill, i såjord.
aldo
Vill du få en blommande Westerlund skulle du toppa i vintras.Sval förvaring ger blommor !

'Cocacolan ' tycker jag är "svår " ;blommar aldrig o växer dåligt hos mig .Men lycka till med din .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon