Full version: Gnglig pelargon
kulnog
Har aldrig tidigare haft pelargoner men frra ret fick jag ett par gamla som bara ftt st i sina krukor, de har hllt sig snygga. I vras kpte jag tv doftpelargoner som fick stora krukor. Den som doftar cola har knappt vxt alls, men vesterlunds har blivit 1-1.5 meter hg!
Lser nu att jag borde toppat i vras, men det har jag missat. Kan jag toppa eller klippa ner s hr sent?
ingrids
Jo, det kan du nog. Det r ju inte en pelargon man har fr blommornas skull utan fr bladen.
Eva i Skne
Sklart att du kan toppa den. Det kan man gra alltid (nstan, vintern r inget jag rekommenderar).
Du skriver att den r gnglig och d r det kanske lmpligt, men det r inte s att man mste klippa ner sina pelargoner varje vr. En del lter sina vxa till stora plantor, vissa stammar upp (om du har en rak stam och plockar bladen s den bara fr en krona) andra toppar lite s den buskar sig. Inget r rtt eller fel utan en frga om tycke och smak och mod att chansa.

Om du toppar kan du stta de avklippta topparna som nya plantor s fr du fler och kan eventuellt dela med dig senare.
Lycka till smile.gif
kulnog
Tack s mycket fr bra svar!
Tar sticklingar/toppar gr jag genom att snitta en topp precis ovanfr en nod s jag har ett litet bladpar kvar och en bit stam som jag stter i vatten tills de rotat sig?
Eva i Skne
Du kan stta dom i vatten om du vill, men pelargonsticklingar brukar vara ltta att rota s det gr ven att sticka ner dom direkt i vanlig blomjord eller, om man vill, i sjord.
aldo
Vill du f en blommande Westerlund skulle du toppa i vintras.Sval frvaring ger blommor !

'Cocacolan ' tycker jag r "svr " ;blommar aldrig o vxer dligt hos mig .Men lycka till med din .
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon