Full version: ta hand om strandiris
djungelkämpen
Hej alla trädgårdskunniga! Jag har en sommarträdgård där kirskålen fått regera i många år, men som jag så smått börjat omvandla till något mer mångsidigt (inte bara kirskål alltså). Nu behöver jag ett råd. Det finns rester av gamla planteringar, bl.a. många vackra strandirisar. De har säkert stått där i 60 år, och blommar glest på ett stort område. Jag gissar att knölarna behöver delas, men jag är så nervös för att de ska dö om jag gräver upp dem. Jag skulle vilja rensa området från kirskål (hehe), göra jorden bra för irisarna och stoppa ner dem igen i delat skick. Hur ska man göra detta på bästa sätt? Gissar att det kanske rör sig om 30 plantor (men vet ju inte hur de hänger i hop under jord). Hur kan man förvara dem i väntan på att rabatten blir färdig? Kan man göra det mitt i sommaren, efter blomningen? Är nervös eftersom det är så många, med så vackra blommor!
Gunilla T
Strandiris har vanliga rötter och inte knölar. Visst, du kan gräva upp dem efter blomning och sätt dem i krukor men för att inte få med kirskålsrötter måste du noga rensa ut och skölja irisrötterna. Sätt dom i stora hinkar med vatten så ser du snart vilka rötter som inte hör dit.

Strandiris bör delas vart tredje eller fjärde år, annars blir det tomt i mitten på plantan.

Ett jättejobb är det för det finns säkert mer än det ser ut när du börjar gräva. Några går säkert till spillo men du kan säkert rädda många. De kan stå i krukor tills nya rabatten är klar.
kerstin z5-6
Ja det går jätte bra ! har just delat massor av mina:)
djungelkämpen
Tack, nu känner jag mig stärkt inför uppgiften. Gissar att jag får dela plantorna innan jag sätter dem i de tillfälliga krukorna.
Shabbadang
CITAT (djungelkämpen @ 01-06-2011, 22:13) *
Tack, nu känner jag mig stärkt inför uppgiften. Gissar att jag får dela plantorna innan jag sätter dem i de tillfälliga krukorna.

För att de ska rota sig bättre kan du klippa ner dem hårt, minst hälften kan du ta bort. Annars drar bladen så mycket vatten att de slokar eller kanske vissnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon