Anna-Karin C
Hej Snälla!

Kan någon säga mig vad detta är? Som ligger i jorden i mina plantor. 90 st thujaplantor från tyskland. De ligger i övre jordskiktet. Har inte grävt i krukan men har kollat rötterna och där finns inga.

De är oregelbundna och när man klämmer på dem sprutar det ut någon vätska. De verkar ligga jämnt utspridda över jorden. De är inte helt runda utan lite ojämna.

Kan det vara något för att hålla fukten?? HOPPAS HOPPAS!!!
Gunilla T
Kan vara gödningskulor, brukar vara gulaktiga och när man klämmer sönder dem så knäpper det. Snigeläggen knäpper inte och är mera vitaktiga och brukar ligga i samlingar.

Garden bliss
En bild kanske?

Låter ju annars som såna där fukthållningskulor. Särskilt om det är i alla krukorna.
Anna-Karin C
hon hade tagit kort direkt men klarade inte av att förminska den så det gick inte att ladda upp så jag (hennes sambo) gör ett försök.
ps.
hon är redan ute och gräver smile.gif
Mvh Edin
Anna-Karin C
Ja, jag går på att det är näring eller fukthållning. De knäpper när man har sönder dem. Eller vad säger ni nu när min underbara sambo lagt ut bilden åt mig?
kerstin z5-6
Näringskulor eller perlit-ägg ser inte ut sådär
Maggan H
Nä, varken det ena el det andra. För torrt för snigelägg och de ligger gärna i botten på krukorna i högar. Men i o m att de 'sprutar' när man klämmer på dom tror jag att det är något slags ägg i alla fall....
Eva i Skåne
långtidsgödning är jag ganska säker på. Dom - kornen alltså -har vätska i sig
omk
Spansk skogssnigel-ägg är mera genomskinliga samt klotrunda och mera samlade, så det är det INTE iaf !

Har dock ingen aning om VAD det är ...
Anna-Karin C
Så, nu har jag fått svar från företaget som säljer växterna. De säger att det är gödningskulor smile.gif Skönt för annars hade jag haft att göra i flera veckor med att plocka bort dem smile.gif

Tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon