Anna1979
Hejsan!

Som sagt, är ute efter en klarröd (helst, men vitt går också bra), stor och frisk klätterros till vår södervägg som blir rätt torr och varm, helst remonterande. I vintras frös några gamla klätterrosor ner här, så en sort som inte bara blommar på fjolårsgrenar är nog bra. (Alltså har jag uteslutit Flammentanz.)

Har lite ideer själv men skulle vara tacksam om någon har bra/dåliga erfarenheter av dessa, eller andra tips?

De jag tittar på är Amadeus, Symphatie, Grand Hotel, Dance de Feu, Paul's Scarlet Climber.

Tack på förhand!
Anna
octachoron
That's Jazz är en vacker röd frisk och härdig klätterros fast jag använder den som buskros. Dock så vet jag inte om den är tillräckligt hög för dig eftersom den tillhör de moderna lite lägre klätterrosorna. Blommorna doftar gott också.
kerstin z5-6
Thats jazz är en underbar ros, även Austin har några fina röda för din zon
Anders zon 1
Chevy Chase är enligt Lars-Åke Gustavssons "rosbibel" i det närmaste en helt frisk klätterros med karminröda blommor. Härdigheten verkar dock tyvärr inte vara den allra bästa (zon 3) och den är dessutom engångsblommande så fryser den ner mycket blir det ju inga blommor det året.

En härdig och fin remonterande klätterros är Balsgårds Balder. Den är har dock mer dragning åt rosarött så det kanske inte är rätt färg? En nackdel är att den verkar vara ganska mottaglig för rosrost (i alla fall enligt min erfarenhet).

Sympathie är en mycket rikblommande och kraftigväxande röd ros som remonterar. Härdigheten är jag dock osäker på. Här i zon 1 funkar den bra. En nackdel är dock att den verkar ganska mottaglig för sjukdomar, t ex svartfläckssjuka och rosrost. Tror att det är viktigt att placera den på ett bra ställe om man vill undvika sjukdomar. Har själv haft två exemplar varav det ena alltid var sjukt så jag tog bort den efter ett tag. Det andra har dock varit förhållandevis friskt.
Anna1979
Tack för tipsen och info!

Det blev till slut 2 st Sympathie och 2 st Grand Award. Nu får vi se hur de tar sig!
fvd
Det finns en till som passar dina förhållanden den heter Santana. Jag har både den och symphatie mot en garagevägg sedan 25 år tillbaka. De tål allt miisskötsel ombyggnad mm. Dessutom doftar de underbart och är givetvis remonterande.
Anna1979
Väggen i fråga är verkligen enormt stor, så det kanske blir ett par rosor till. Får se om jag prövar Santana kanske - eller bryter av med en vit variant! Eller kanske en vit klematis... svårt med alla dessa val!! :-)

Tack för synpunkter!
octachoron
Min erfarenhet egter några bistra vintrar är att det är bra att kombinera klätterrosor med klematis. I regel så kan en starkväxande klematis täcka upp för en nerfrusen ros.
Anna1979
Någon som har tips på fin vit klematis? :-)
Ezereht
Maria cornelia är söta klockor, miss bateman är en mer öppen storblommig sort. Bor man långt i norr kanske valge daam, inte lika tjusig som Miss bateman i min åsikt men härdigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon