tepa
Hej

Sådde ifjol Lupiner. Dom grodde och växte, hade t.o.m någon liten blomma. Men av alla dom tio femton som grodde ifjol och växte under sommaren har det nu bara kommit upp två stycken!!?? Ska jag vänta eller är det kört? Dom ska ju vara perenna. Dom har det soligt och sandigt.

Hälsn Tepa
octachoron
Några av mina frösådda lupiner kommer upp i år också men långt ifrån alla så lupiner verkar ha det tufft att klara sig i trädgårdar ibland. Dock så kommer det nya självsådda lupiner bredvid var de stod.
Eva i Skåne
Tror tyvärr inte det kommer upp fler Tepa sad.gif
Lupiner sprider sig om ogräs där dom själv vill växa, men det verkar ganska svårt att plantera i dom i rabatter. Det verkar vara samma sak med köpta plantor, frösådda eller uppgrävda och flyttade.
Aqvakul
Lupiner behöver en speciell bakteriekultur i jorden för att trivas. Kan man gräva upp lupiner och ta med jord där de växer, så brukar det fungera...
Bassam
Hej

Lupiner behöver fuktigt jord för att gro så det är bra om man plantera dem i torv jord och lämna inte jord torka.

H:Bassam
Jubbe063
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2011, 11:32) *
Lupiner behöver en speciell bakteriekultur i jorden för att trivas. Kan man gräva upp lupiner och ta med jord där de växer, så brukar det fungera...

Precis, min erfarenhet med. Får man med sig tillräckligt med bakterier i jorden brukar det sällan vara något problem. Finns även att köpa bakteriekultur att vattna ut med, kommer inte ihåg namnet på produkten just nu, men fråga på en trädgårdsskola så kan de hjälpa till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon