KOTKA
Hej!
Fick tag på fyra från: blåregn, baobab, granatäpple och katsura.
De är extremt långsamma på att titta fram ur jorden (fröna verkade fräscha och OK dock), men växten som jag postar en bild på kom upp allra först. Jag minns själv inte vad det ska vara i den krukan, och efter att ha googlat runt bilder på de växter som SKA komma ur fröna inser jag att detta mer liknar... ja, persilja!
Har jag blivit lurad, tro?
Eller ser de första bladen alltid annorlunda ut för en av de ovan nämna växterna?

kerstin z5-6
Enbart de 2 första bladen, hjärtbladen ser annorlunda ut är de som kommer senare.Tror dina sorter tar rätt lång tid att gro.Det är vanligt att frö som finns i/kommit med, osv såjorden poppar upp
Din alien är troligtvis något sådant
KOTKA
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2011, 12:32) *
Enbart de 2 första bladen, hjärtbladen ser annorlunda ut är de som kommer senare.Tror dina sorter tar rätt lång tid att gro.Det är vanligt att frö som finns i/kommit med, osv såjorden poppar upp
Din alien är troligtvis något sådant

Så även persiljor har kronblad...? Trodde det bara var trädväxter...
KOTKA
Jag passar på att fråga - i en annan kruka har kronbladen ruttnat i kanterna och blivit bruna, medan stjälken är OK. Finns inga skadedjur så långt jag ser, går detta att rädda?
kerstin z5-6
Antar att du menar Hjärt bladen? de 2 första som kommer? de ska gulna och försvinna på alla frösådder-det är helt normalt.
Din växt kan vara annat än persilja tex ogräs eller en perenn.Man vet aldrig med sådana om de inte är jättetypiska som tex våtarv.
KOTKA
Vad ska jag göra med den? Finns den risk att den "kväver" fröna som inte har grott än?
kerstin z5-6
Nej, inte alls,men den har ju dessutom 2 bladpar-ta upp den med en sillgaffel o plantera den i egen kruka till du har en id på den:)
susanne-79
Tycker verkligen att det ser ut som koriander!
Piccante
CITAT (susanne-79 @ 04-06-2011, 22:14) *
Tycker verkligen att det ser ut som koriander!

det eller slätbladig persilja. Man avgör lätt vilken på doften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon