Hej,
har en liten japansk lönn "Bloodgood" (min ögonsten!). Upptäckte nu att några blad torkat, medan andra har vita fläckar på sig. Är det någon som vet vad detta beror på? Och hur räddar jag min lilla kärlek..?
MvH /Dool
Anna1979
31-05-2011, 20:08
Hejsan! Jag har tyvärr inget svar åt dig :-( men jag är nyfiken att se vad det kan vara om någon annan vet. Jag ska plantera en sådan själv nämligen - har blivit helt förälskad jag med! Jag försöker undersöka var den ska stå, hur jag ska sköta den osv... Lycka till! :-)
Försökte ta bilder på hur det ser ut om det kan vara till någon hjälp. Som sagt - alla löv ser inte ut såhär, men ganska många. Nå, vad säger ni visa?
/Dool
[attachment=61162:japanskl_nn1.jpg]
[attachment=61163:japanskl_nn2.jpg]
Puffar lite extra - är det verkligen ingen som vet?
Hej
Den ser ut som Svamp sjukdom ( mjöldagg ) , du ska bort skadad delar och bränna dem, sen du kan använda Atamon seprja på dem efter blandar den med vatten.
H:Bassam
Är det en husvägg som står bakom den på sista bilden? I så fall står den alldeles för torrt och och kan inte tillgodogöra sig regnet/vattnet. Pröva med att flytta den till ett ställe bortom hus och dränering. Och vattna varje dag med 20-30 liter vatten de närmaste månaderna.
Gunilla T
04-06-2011, 08:23
...kan vara solskador, den bör inte stå i brännande sol hela dagarna.
Halvskugga till skugga och blanda gärna med lite torv i jorden som håller fukt..
Tack för alla svar. Blir nog en flytt av trädet då, för just nu står den vid en husvägg med full sol mellan ca 11-16. Frågan är, vågar jag flytta den i juni? Eller är det som att välja mellan "pest eller kolera" (mellan flytt och stå kvar menar jag då).
Gunilla T
04-06-2011, 18:33
CITAT (Dool @ 04-06-2011, 16:20)

Tack för alla svar. Blir nog en flytt av trädet då, för just nu står den vid en husvägg med full sol mellan ca 11-16. Frågan är, vågar jag flytta den i juni? Eller är det som att välja mellan "pest eller kolera" (mellan flytt och stå kvar menar jag då).
Ja, det är väl det, pest eller kolera...svårt att råda - men om det vore min skulle jag flytta på den och vattna, vattna ordentligt.
Husväggar är annars inte särskilt bra för några växter...
Huggorm
04-06-2011, 18:51
CITAT (Gunilla T @ 04-06-2011, 19:33)

Jodå, växter som vill ha mycket värme men klarar sig med lite vatten. Kryddväxter exempelvis. Det går även fint att spaljera druvor eller vissa träd på väggen, om jorden inte är extremt dränerad.
Gunilla T
04-06-2011, 19:04
CITAT (Huggorm @ 04-06-2011, 19:51)

Jodå, växter som vill ha mycket värme men klarar sig med lite vatten. Kryddväxter exempelvis. Det går även fint att spaljera druvor eller vissa träd på väggen, om jorden inte är extremt dränerad.
Ja, ja okej då

men man skall veta vad man gör när man planterar vid en husvägg...
CITAT (Gunilla T @ 04-06-2011, 19:33)

Och växter är inte särskilt bra för husväggar... I alla fall enligt min make som absolut inte vill ha något planterat inom flera meter från huset. Ja, möjligtvis något väldigt lågt, men helst inte det heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.