Ivarsson
Efter att vi i höstas dränerade så är det dags att försöka ta tag i gräsmattan. Trädgården har stått orörd i ca ett år innan vi köpte huset så att det verkar vara lite blandad växtlighet i gräsmattan just nu (mest mossa). Vi körde över hela gräsmattan 2 gånger med jordfräs och så långt verkade allt bra. Men när vi skulle börja kratta upp grästuvorna som blivit kvar visade det sig att en stor del av gräsmattan är kvar. Jordfräsen har alltså mest sprutat upp jord som lagt sig ovanpå gräsmattan som därför inte gick att se tidigare.
Så här ligger min fråga:
Vi har tänkt fylla upp ca 10 cm med matjord över hela gräsmattan och sedan så nytt gräs i detta. Men behöver vi ta bort hela gräsmattan som finns under? Eller ska vi bara fylla med jord och låta den vara kvar?

Någon som varit med om detta tidigare eller har något svar? Är mycket tacksam för hjälp!

/ M
*Stintan*
Det går säkert bra att fylla på och jämna ut och så så nytt gräs ovanpå den gamla gräsmattan.
fvd
Jag håller med det går säkert bra om det är "bara" gräs. Du kanske skall vänta lite och se om det kommer annat också innan du bestämmer dig. Jag har kämpat i många år med två gräsmattor som innehöll allt möjligt. Jag tror att den aldrig är riktigt anlagd det fanns väldigt lite jord mest sand faktiskt. Det ser ut som att man har börjat klippa kvickrot och annat. Om jag hade vetat då vad jag vet nu så inser jag att det hade blivit mindre jobb att börja om. En helt annan historia är att förra året åt ollonborrarna upp större delen så då åkte tonvis till tippen. Är meningen med det här att jag skall hålla huvudet och kroppen i form kanske? Jag tänker ofta på att jag hade en roll i en skolpjäs när jag var liten och hade en replik, det var en lärarinna som sade till sin elev att "genvägar äro senvägar min käre Petter". Så länge jag ser framsteg och tänjer gränserna för vad jag klarar av så är jag glad och lycklig i min trädgård. För de flesta finns inte tiden så jag förstår att det är omöjligt med sådana här jippon. Jag är pensionär nu men när jag jobbade fanns inte en chans att jag hade tid med sådant här.
Bassam
Hej

Det är bättre om du ta bort minst 25cm från marken sen du kan köpa bra mark täck och lägga den över marken och sedan du kan lägga ny jord för att plantera nya gräsmatta .

obs

Mitt förslag att du ska ge inte ogräs chans till att växa på grund att de ska fatta sol o ljus så de dö .

H:Bassam
Eva 33c
Jag har en bekant som gjorde precis som du tänkt göra för många år sedan. Det fungerade jättebra och han hade snart områdets finaste gräsmatta smile.gif
Jag tror att när den gamla gräsmattan förmultnade med tiden så blev den näring för det nya gräset.
*Stintan*
CITAT (Bassam @ 02-06-2011, 08:48) *
Hej

Det är bättre om du ta bort minst 25cm från marken sen du kan köpa bra mark täck och lägga den över marken och sedan du kan lägga ny jord för att plantera nya gräsmatta .

obs

Mitt förslag att du ska ge inte ogräs chans till att växa på grund att de ska fatta sol o ljus så de dö .

H:Bassam

Trams! Jag har själv gjort som jag beskrev ovan och fått en jättefin gräsmatta.
Ivarsson
Tack för alla svar!!
Vi har inte bestämt hur vi ska göra ännu, men jag återkommer med hur vi gjorde och hur resultatet blev.

Mvh
/ Mattias
malcolm
När mina föräldrar byggde ett nytt hus i mitten av 70-talet skalade deras grannar av mossa, lingonris mm. innan de fyllde på jord för gräsmattan medan pappa lät allt sån´t vara kvar under och den gräsmattan blev finare än de andras.

Min närmaste granne fyllde bara på jord övanpå det gamla (o-)gräset och den mattan blev också fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon