Thalassa
Jag undrar om någon har koll på vart alla småfåglar som inte tycks bo i holkar hos folk tar vägen på sommaren. I vintras/våras hade vi massor med olika sorter i trädgården när vi matade dem. Nu har vi bara 3 sorter, svartvit flugsnappare, rödstjärt och blåmes. De har vi däremot i överflöd, men vad hände med bofinken, bergfinken, nötskrikan, stjärtmesen och alla de andra?

Jag har ett nytt fotoprojekt, att fånga så många sorter som möjligt på bild men just nu tycks det råda enfald i trädgården. Så jag tar tacksamt emot tips på hur jag ska lyckas i min "fågeljakt". Hur brukar ni fågelskådare gå till väga?

Jag gissar att det är bra att vara ute tidigt på morgonen. Men hur ska man leta efter dem? Om jag bara ska göra det på måfå så känns det som ett projekt som kan ta tid... sleeping.gif
KRT
Andra delar av landet eller ute i skogen?
Många av arterna vi har runt fågelbordet på vintern är där av nödtvång, de är "flyktingar" som flyttat för att hitta mat under vintern - när det finns mer mat flyttar de tillbaka till sina naturliga biotoper.
Ändå är det en hel del av fåglarna man ser på vintern (tex rödhake) som förmodligen stannar kvar i trädgården även på sommaren, men man ser den bara inte smile.gif
Huggorm
Domherren är en typisk sådan fågel som bara existerar under vintern rolleyes.gif

Eller som lövsångaren, jag hör den precis överallt, men jag vet inte om jag någonsin sett någon.
Thalassa
Så ingen som har några tips om hur man ska leta på dem då? Jag tänkte om någon hade några ornitologiska knep att dela med sig av kompiskram.gif

Jag såg faktiskt en domherre häromdagen, kors i taket, men då hade jag ingen kamera med mig.
KRT
Gå ut i skogen tidigt en morron, hitta en bekväm plats, sätt dig ner och vänta....
Är du tyst och stilla nog kommer du se fåglar!
vildvittra
kanske någon ornitologgrupp kan dela med sig om tips på vart vissa arter kan finnas, nötskrikor har jag sprungit på i blandskog där de högljutt skränade en morgon (tillika skrämte s*****n av mig innan jag artbestämt dom) eller kolla hur och var de häckar i nån fågelbok :)ofta är fåglarna närmare än man kan tro smile.gif
Thalassa
Jag tänkte också på det där med fågelboken men det brukar vara så generell info, typ i skogen, och det känns inte så särskilt precist flirting.gif Men det finns nog tyvärr inga genvägar, det är nog bara att sätta sig på pass en morgon (som ni säger och som jag nästan misstänkte själv).
Huggorm
Leta upp en ganska öppen skog invid vatten eller våtmark, så har du störst chans att se mängder med olika fåglar. Tidig morgon är bra, men kvällar är inte heller att förakta. Här hos mig i min stuga i skogen kryllar det verkligen av fåglar nu, det kvittrar från varje buske.
Thalassa
Tack för tipset, precis en sådan plats finns här i närheten så då tar jag väl en promenad på studs då. Återigen tack! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon