anneliej
har odlat i växthus i 20 år, köpte ett nytt för 2 år sedan som inget överlever i. allt jag tar in i växthuset dör. det nya växthuset står på samma plats som det gamla. har bytt jord flera gånger, bytt vatten, täckt med väv. sist täckte jag botten med plast men allt dör. vad är felet? har öppningsbara fönster
Anja Danmark
Hej!

Det er nærmest umuligt at svare på, hvis du ikke beskriver lidt grundigere, hvordan du dyrker i dit drivhus.....

Og hvad sker der med planterne derinde - hvordan ser de ud, før de dør?

Et par billeder af drivhuset ville være en god idé!

mvh
Anja
Maggan H
Kan det vara för tätt så det ändå blir för varmt? Har du glas i detta också? Ser du några skadedjur på jord el växter, mögel? Odlar du i fasta odlingsbänkar? Vad odlar du? Beskriv så noga du kan och som sagt, gärna foton för att underlätta!
anneliej
Hallå!
Det som dör fortast är gurka, melon,pumpa,solrosor. När jag ställer ut i krukor så stannar de i växten, översta bladet torkar efter ca 1,5 dygn. De större som tomater ca 30cm höga gulnar bladen med gröna ådror, tagetes blir ljus gröna/gula, lika så paprika.Som sagt allt stannar i växten. (jag har värme fläkt) självöppnande luckor, odlat i över 20 år och odlat mycket, och det har jag kunnat till jag köpte nytt växthus. Ja annars har jag bara jord i växthuset som jag gräver ner det som ska vara kvar där i, resten eller från början så odlar jag upp inne i huset planterar isär och ställer ut i växthuset. Det finns ju något i luften där inne som tar död på allt. Har skurat hela växthuset med såpa, sköljt, bytt jord, kört med vatten spridare, låtit det stått öppet över en månad förra sommaren,spolat med hett vatten, men nej inte maskrosor, grodblad lever där.Funderar på att ramen till växthuset är galvad, alltså inte aluminium, kan den avsöndra gift. Önskar att jag aldrig hade bytt växthus.( jag har kört iväg många blommor till min mammas växthus och där får de fart! de som inte dött)
malcolm
Vad trist att det gått så illa med det nya växthuset och jag funderar på om det kan vara galvaniseringen som ställer till det. Tycker ändå att det verkar konstigt om det vore så eftersom det säljs förzinkade odlingskärl men du skulle ju kunna som en sista desperat åtgärd måla över allt galvat som vätter inåt i växthuset.
kerstin z5-6
Ditt gamla växthus? var det i glas eller plast? och det nya ?
Azur
CITAT (anneliej @ 01-06-2011, 10:30) *
De större som tomater ca 30cm höga gulnar bladen med gröna ådror, tagetes blir ljus gröna/gula, lika så paprika

Spinnkvalster? Extremt hög kvävehalt eller väldigt konstigt pH i jorden?

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara växthuset i sig som avger någonting, det skulle nästan behöva vara målat med båtbottenfärg eller liknande för att kunna få den effekten.
anneliej
glas! både det gamla och det nya. Har ju köpt hasselfors jord alla 3 gånger.Inget ohyra. Har själv jobbat i blomsteräffär med växthus! har själv svarat till kunder, då har du för varmt, för kallt, vattnat för mycket, vattnat för lite....hade jag inte odlat i 20 år innan så skulle jag tro att jag inte klarade av det. Tänkte bara se om någon råkat ut för liknade.
kerstin z5-6
Måste verkligen vara jättetrist för dej!Använder själv hasselfors.Du säjer ju dessutom att de piggar på sig hos andra.. då kan det ju inte vara jorden om du flyttar krukan till ett annat växthus..mysterium....
KRT
Skiljer glastjockleken sig? Ventilationen? Läget? Dörren? Skuggning?

mamamaggan
Har du varit i kontakt med företaget som du köpte det nya växthuset av ?
aromata
Har du limmat glasen med silikon? Det har hänt att odlare fått gasskador av silikon men det problemet försvinner normalt efter ett tag.

Har du använt något bekämpningmedel? En del medel förångas när det blir varmt.

Så lite smörgåskrasse på hushållspapper och ställ ut i växthuset som indikatorplanta. Om du får bladskador handlar det om gas i någon form.

Så lite smörgåskrasse i den jord som du använder i växthuset. Låt stå i ett fönster i köket. Får du inga skador på krassen kan du utesluta problem med jorden.

Krasse är en bra indikatorplanta eftersom den är både snabb och billig.
Garden bliss
Väldigt intressant tråd. Ska bli spännande att se om någon kan lösa ditt problem!
anneliej
nix har inget silikon, metallspännen.Inget bekämpnings medel. Har ringt, åkt på semester till företaget, men nej de har aldrig hört talas om det. Pratade med kemikalieinspektionen, de tyckte företaget skulle kolla vilket land de importerat det ifrån,för ibland görs ju saker så billig som möjligt, och att det var företagets skyldighet att kolla upp. Har planterat växter utanför växthuset, de ligger emot den galvade ramen, de gulnar och växer inte, mot de som jag satt på andra ställen. Suck!
mamamaggan
Håller med kemikalieinspektionen , det här måste vara tillverkarens huvudvärk. Vilka material har de använt ?
*Stintan*
Vad är det för växthus? Var har du köpt det? Det låter ju uppenbart som att det är något fel på det.
Digger
Gör lite vetenskapliga tester. Överlever växter om de står i egen kruka? Alltså beror det på jord eller övrig miljö? Kanske är det vattnet det är fel på? Har du egen brunn?
Anette W
Vore intressant att höra vad det blev av detta mystiska fenomen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon