Full version: Och vad heter...
Lokan
... den här kanaljen? blink.gif Aldrig sett den förut och så ser jag den två dagar i rad!

[attachment=61156:IMG_7787...erad_1_0.jpg]
Fotograf Johanna
Det är någon sorts vivel. Lixus angustatus, kanske...
Ingela i Segersberg
Den här fotade jag häromdagen och den visade sig vara en Lixus iridis, enl. SEF.

Lixus iridis

Tulipanaros
Rolig krabat. smile.gif
Gossen Ruda
Japp, jag har haft den här också. Sveriges största vivel. Lite lustigt för åtminstone i äldre bestämningsnycklar står den som svart. Det är först i artbeskrivningen som det står att den är täckt med guldgult puder. Helt bunden till hundkäx. Larverna lever inne i stammen. Tittar man efter hundkäx med intorkad blomställning sitter det säkert en larv nånstans som man kan hitta om man skär upp stammen.
Lokan
Tack för svaren! smile.gif Helt klart en lixus och dom verkar ju väldigt lika, Ingela. Va roligt! Man kan ju inte kalla dom skönheter precis men väldigt roliga. Får hålla utkik vid nässlorna igen, om man skulle få en bättre bild.... rolleyes.gif

Tack Ruda! Vad konstigt, jag såg den på nässlor båda gångerna!?
Ingela i Segersberg
Jag tycker den ser ut som en övermogen banan med ben!
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 31-05-2011, 21:34) *
Tack för svaren! smile.gif Helt klart en lixus och dom verkar ju väldigt lika, Ingela. Va roligt! Man kan ju inte kalla dom skönheter precis men väldigt roliga. Får hålla utkik vid nässlorna igen, om man skulle få en bättre bild.... rolleyes.gif

Tack Ruda! Vad konstigt, jag såg den på nässlor båda gångerna!?

Bara på utflykt. Bundenheten är närmast för larven som enligt de uppgifter jag har bara lever i hundkäx. De vuxna djuren syns också oftast på hundkäx.
Lokan
http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1413289

laugh.gif Det tycker jag också! Mr. Banana!!

Tack Ruda! Då får man börja hålla koll på hundkäxet också!

Hmmm... Den där länken är alltså till Ingelas inlägg...
Lokan
... och snart blir det mååånga nya Lixusar!! laugh.gif

[attachment=61276:IMG_8248...erad_1_0.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon