Full version: Thujor
Rebeka
hej,

jag planterate 100 st brabant thujor föra året, dem växer långsamt tycker jag.
Nu såg jag att dem har fåt massa små "bollar", dem är gröna, ca 5 mm stora.
Vad är det för nåt?
Kan jag klippa toppar på thujor eller behöver jag göra nåt så att dem får litte fart?
Huggorm
Det tar ett tag innan de börjar växa ordentligt, i början satsar de på tillväxt under jorden i stället. Vattning hjälper dock till, det är törstiga träd
Aqvakul
Det gröna är "kottar". Vattna, vattna och vattna - rejält varje vecka oavsett väder. Klipp absolut inte topparna...
Rebeka
oj, viste inte att det kan växa kottar på thujor,
behöver jag klippa bort dem, tar dem inte kraft på thuja.
varför växte dem inte ut förra året?

Ja, jag vattnar dem och vattnar och vattnar smile.gif
Huggorm
CITAT (Rebeka @ 31-05-2011, 21:15) *
oj, viste inte att det kan växa kottar på thujor,
behöver jag klippa bort dem, tar dem inte kraft på thuja.
varför växte dem inte ut förra året?

Ja, jag vattnar dem och vattnar och vattnar smile.gif

Träd sätter inte alltid frö varje år, just för att det tar på krafterna. Bok till exempel, lämnar ordentligt med bokollon ungefär vart tredje år. Orkar du stå och pilla bort alla kottar så kan du ju göra det, men jag vet inte om det hjälper så mycket på tillväxten. Det är nog bara att lugna sig och låta rötterna etablera sig ordentligt. De flesta träd brukar växa i två omgångar, först på våren och sedan igen på hösten. Kanske hösttillväxten blir bättre, det har ju varit en ganska kall maj i år. Annars växer det nog bättre nästa år i alla fall.
Rebeka
ok och tackar för svaret,
så det är inte nogåt fel som jag trode.
Nu kan jag lugna mig som du sa.
Tack
Samsara
Klipper du toppen kommer du ha svårt att få upp höjden till önskad nivå. Thujor ska klippas i toppen när dem har kommit till den nivå du önskar att dem ska ha. Jag har låtit kottarna vara kvar, men man gör som man själv vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon