lomsjön
31-05-2011, 21:30
Hej -besök på Botaniska i Göteborg ger mersmak... Såg där ett prydnadsgräs, fjädergräs stipa pennata -någon som har erfarenhet av det, eller vet var jag kan köpa det?
Tack på förhand för hjälpen!
Gunilla T
01-06-2011, 07:38
Stipa pennata är inget ovanligt gräs så det finns nog hos de flesta större kedjorna. Nu vet jag inte vilken zon du bor i men här hos mig i zon 2 -3 betraktar jag det som ettårigt och köper nytt varje år. Någon vinter har det klarat att överleva dock.
Maggan H
01-06-2011, 19:37
Jag kommer att sälja några sådana på Tosteberga byaloppis på måndag, 6 juni! Har du köravstånd så kom o hälsa på! (Det är i Skåne...)
Piccante
01-06-2011, 20:23
CITAT (Gunilla T @ 01-06-2011, 08:38)

Stipa pennata är inget ovanligt gräs så det finns nog hos de flesta större kedjorna. Nu vet jag inte vilken zon du bor i men här hos mig i zon 2 -3 betraktar jag det som ettårigt och köper nytt varje år. Någon vinter har det klarat att överleva dock.
Fjädergräs växer vilt i Västergötland (Skaraborg).
Gunilla T
02-06-2011, 08:06
CITAT (Markus_H @ 01-06-2011, 21:23)

Fjädergräs växer vilt i Västergötland (Skaraborg).
Ahaa...det visste jag inte. Ett vackert gräs är det...
lomsjön
02-06-2011, 19:26
Tack för loppistipset, men det är lite långt (annars är jag en riktig loppisråtta)... Jag bor strax utanför Borås, en snäll zon 4 tror jag. Dock lite sen vår -kyler från sjön, men å andra sidan fint längre in på hösten när sjön håller värmen. Jag googlade mig fram till att det finns bestånd av stipa pennata vilt runt Falköping, och gillar tanken på att det är ett ursprungligt gräs. Dock hade jag tänkt mig att det skulle komma tillbaka år från år utan besök på plantskolan. Det blir nog en tur till Rångedala innan långhelgen är slut -har de inte kanske man kan beställa!
Shabbadang
06-06-2011, 13:25
CITAT (Gunilla T @ 01-06-2011, 08:38)

OM det ska överleva är det säkrast att odla det i mycket sandig jord. I det vilda växer det på torra kullar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.