Full version: Konstig ogräsmossa
kluringen
[attachment=61166:mossa.jpg]

Vad är det för något? De små små bladen är väldigt styva, det är som en matta som täcker jorden helt. Jag har tagit bort det några gånger, men det kommer tillbaka.

[attachment=61167:mossa2.jpg]

Rotsystemet verkar klent. Ca 2 cm jord följer med när man river bort det. Kan detta moss/svampliknande växt kväva övriga växter eller kan man låta det ligga kvar och tjänsgöra som marktäckare? Det är inte fult, och så tätt att annat ogräs lär få svårt att ta sig in.
ingrids
Levermossa tycker jag att det ser ut som, tror knappast den kväver några andra växter - hos mig bor den i flera av krukorna och sprider sig måttligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Räknas annars som svårt ogräs i plantskoleproduktion så jag skulle försöka få bort det. Täcker man det översta 1-2cm i krukorna med grus eller små lecakulor brukar problemet bli mindre. Har man det ute i trädgården får man nog manuellt ta bort det allteftersom det dyker upp.
Gunilla T
Ja, det är levermossa och kan bli besvärligt om man låter det vara.

Undvik krukor på plantskolorna som är täckta av levermossa. Det sprids väl med sporer tror jag...

Om du har stora bestånd så kan du pröva med konstgödsel.
Gossen Ruda
Syns ofta i krukor från plantskolor men det beror säkert på att växter i krukor inte kan suga upp vatten nerifrån utan måste hela tiden vattnas ovanifrån. Blötan gynnar mossor, de brukar försvinna när marken torkar upp.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2011, 10:08) *
Syns ofta i krukor från plantskolor men det beror säkert på att växter i krukor inte kan suga upp vatten nerifrån utan måste hela tiden vattnas ovanifrån. Blötan gynnar mossor, de brukar försvinna när marken torkar upp.

Inte levermossan, den får lätt fäste i grugångar t.ex.
fvd
Tack för att ni tar upp det här som jag har undrat ! Jag fick hela mitt jordgubbsland (30m2) fullt med denna "mossa". Det var stört omöjligt att få bort den så jag grävde bort hela landet inkl plantor. Två lass till tippen blev det. Nu är plantorna omplanterade och jorden ny så jag har förhoppningar men är väldigt vaksam.
kluringen
Tack för alla svar. Jag ska ta bort det och försöka hålla efter nu när jag fick veta vad det är. I och med att växten fick ett namn hittade jag massor att läsa om den. Att det är levermossa bekräftas av flera bilder mycket lika mina egna bilder på nätet. Får väl försöka undvika att sprida smittan till flera ställen. Ska testa med lite kalk, det kanske hjälper så att den inte kommer tillbaka.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon