Full version: Syren
Suz
Hej!
Jag har fått lite olika bud och vet inte vad som är bäst (sökfunktionen fungerar uruselt för mig så jag ber om ursäkt om svaret finns någonstans).
Jag vill ha en syrenberså...eller delvis i alla fall.
En av hörnorna i trädgården har en del träd men i "håligheterna" vill jag ha syren som täcker lite ut mot en stig som går vid tomtgränsen just där.
Ludwig Späth och Lemoine (som jag just fått hem) har jag förstått lämpar sig inte så bra till en häck men vilket sort är bäst?
Har ni några tips på olika syrener som kan vara lämpliga blir jag tacksam!
Shabbadang
CITAT (Suz @ 01-06-2011, 00:11) *
Hej!
Jag har fått lite olika bud och vet inte vad som är bäst (sökfunktionen fungerar uruselt för mig så jag ber om ursäkt om svaret finns någonstans).
Jag vill ha en syrenberså...eller delvis i alla fall.
En av hörnorna i trädgården har en del träd men i "håligheterna" vill jag ha syren som täcker lite ut mot en stig som går vid tomtgränsen just där.
Ludwig Späth och Lemoine (som jag just fått hem) har jag förstått lämpar sig inte så bra till en häck men vilket sort är bäst?
Har ni några tips på olika syrener som kan vara lämpliga blir jag tacksam!

Vanlig bondsyren, ungersk syren och hängsyren är alla lämpliga.
ingrids
Skulle delvis hålla med Shabbadang men utveckla lite - fördelen med grundsorterna såsom bondsyren och ungersk syren är att de inte är ympade vilket gör att alla rotskott är samma sort som busken. Vill man ha en tätare häck eller berså är det något man kan ytnyttja. Väljer man istället en ympad sort till sin berså får man bekämpa rotskotten och riskerar att få en glesare effekt. Både bond och den ungeska går också bra att beskära.

Hängsyrenen däremot är inte en buske jag skulle se som lämplig till berså, uppfattar den som rätt gles och bred. Vet dock för lite om hur den reagerar på beskärning för en superbestämd åsikt.
Shabbadang
CITAT (ingrids @ 01-06-2011, 13:51) *
Skulle delvis hålla med Shabbadang men utveckla lite - fördelen med grundsorterna såsom bondsyren och ungersk syren är att de inte är ympade vilket gör att alla rotskott är samma sort som busken. Vill man ha en tätare häck eller berså är det något man kan ytnyttja. Väljer man istället en ympad sort till sin berså får man bekämpa rotskotten och riskerar att få en glesare effekt. Både bond och den ungeska går också bra att beskära.

Hängsyrenen däremot är inte en buske jag skulle se som lämplig till berså, uppfattar den som rätt gles och bred. Vet dock för lite om hur den reagerar på beskärning för en superbestämd åsikt.

Jag tycker inte att häcksyrenen är direkt bred, ungefär som bondsyren, men betydligt lägre. Den mest upprättväxande är ungersk syren, av sorten 'Måttsund'. Glest kan det nog bli om man har stora träd runt omkring. Och generellt sett så tycker jag inte att syrener är särskilt lämpade till bersåer eftersom de blir så vida, speciellt upptill och blockerar solljuset såvida inte bersån är jättestor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon